Vadstenareklam i kubik

Vadstena kommun tänker utanför boxen för att nå både nya och gamla invånare.

En kub för prat och pr om Vadstena. Sofia Löf och Magnus Gustafsson tror på idén.

En kub för prat och pr om Vadstena. Sofia Löf och Magnus Gustafsson tror på idén.

Foto: Maria Biamont

Vadstena2016-06-24 21:35

Två röda kuber har kommit upp i området runt Vadstena slott. De drar blickarna till sig – och det är just det som är meningen.

– Ett enkelt sätt att göra reklam för Vadstena och att fånga upp människor som är ute och går i stan, säger kommunalråd Magnus Gustafsson (S).

Kuberna ska utrustas med informationsvepor om kultur, byggnation och stadsutveckling. De bemannas under sommarmånaderna då antalet besökare är som störst.

– Det är lite "slå-sig-för-bröstet"-information. Syftet är i första hand att nå människor som är här och få dem att förstå hur trevligt Vadstena är att bo i, säger kommunikationschef Sofia Löf.

Även Vadstenabor kan ha nytta av informationen och Magnus Gustafsson utesluter inte att han kommer att finnas på plats framöver för att diskutera aktuella kommunala frågor här.

Kuberna är dock i första hand en marknadsföringsplats för att nå turister. Idén kommer ursprungligen från Motala kommun, som haft blå kuber för att informera och samtala om byggprojekt i stan.

– Vi gillade idén och kopierade den, även om vi inte ville göra exakt likadant, säger Sofia Löf.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om