– Skäggetorp är en plats och en miljö där människor från världens alla hörn har samlats och bor. Vi tog fasta på det i vår idé, säger konstnärerna Rasmus Sköld och Maria Segersäll som är ett team både privat och yrkesmässigt.
Rasmus och Maria från Vadstena jobbar som konstnärer var för sig, gör samarbeten under Kulturförgreningen Ugglan och har Sergersköldska verkstäderna tillsammans där de bland annat nu har fått i uppdrag att göra en konstnärlig utsmyckning intill en nyanlagd lekpark vid Rågången i Skäggetorp, Linköping.
– Det är en samlingsplats med sittplatser, grill och en lekmiljö. Det är ett stråk där många går och rör sig, säger Maria.
När vi besöker duon i Borensbergs Cementvarufabrik är det full aktivitet. Fundament och betongpjäser gjuts i stora formar. En cementblandare åker tvärsöver lokalen högt uppe i taket med ett dån, en annan behållare sprutar ut cement i en av formarna som står på golvet. Maria och Rasmus jobbar på en scenliknade plats.
– Vi har fått jättefin hjälp av fabriken här i Borensberg. Det hade knappast gått att göra det här hemma med betongblandare, säger Maria.
De understryker hur viktigt det är att man tar in platsen där ett verk ska ligga, dess historia och människorna som bor och rör sig där. I verket har de velat gestalta att människor bär på olika historier och bagage genom livet, väskor, lådor och vaser som det historiskt burits saker i.
– Vi döpte den till "Konkarongen på Rågången". Figuren är en bärare och att konka är att bära, konkarongen är ett fint ord för "hela alltet". Gestalten är ihopplockad av olika delar. Alla får vara med och bärandet är centralt för vilka människor är, säger Maria. Vi tyckte också att det var ett fint namn och att den hörde hemma där.
– Det är ju för människor på en plats som man gör konstverket, säger Rasmus.
De fick en förfrågan om att utsmycka platsen och presenterade en skiss som skulle godkännas i januari.
– Det är jättekul att bli uttagen. Vi blev väldigt engagerade i förslaget och presentationen lockade både skratt och tårar. Då kändes det toppen, beskriver Rasmus.
De stora träformarna byggde duon hemma hos Rasmus pappa Roger Sköld, som också är konstnär. På vissa delar av skulpturen, exempelvis ett ben och fot har färgpigment lagts som ett mönster i botten, betong har hällts på och färgpigment har sedan lagts även på ovansidan.
– Det kommer se olika ut på varje sida, det som ligger neråt blir helt platt och det som är uppåt blir skrovligt. Det är kul med kontraster. Vi har klippt till och bockat järn till olika lager med armering i formarna. Vi har byggt upp alla mellanrum som ska vara på skulpturen, i frigolit, säger Maria.
Vad har varit det svåraste under arbetet?
– Att lägga utskurna träbokstäver i gjutformen. Det är svårt att man måste tänka på allt baklänges och ut och in när man ska gjuta, ibland känns det som man är helt ut och in vänd själv. Bokstäverna i formen får inte bli bak och fram, skrattar Rasmus.
Vad har ni på gång framöver?
– Vi håller på att klippa en film om vårt projekt "Botten upp".
Under våren 2021 inledde Konstkollektivet Ugglan det konstnärliga forskningsprojektet ”Botten Upp”, en del av Österängens Konsthalls projekt ”Rätten till Vättern”. De har utforskat bland annat Vättern och Svartån.
– Det är bara i sin linda, vi kommer fortsätta. Det är som ett koncept där man kan resa och undersöka med konstens verktyg. Vi ska ju erövra alla vatten och hav med "Botten upp", skrattar Maria.