Hela konkarongen – från Borensberg till Skäggetorp

I "Konkarongen på Rågången" vill Maria Sergersäll och Rasmus Sköld gestalta människors olika historier och bagage genom livet.

Marie Segersäll och Rasmus Sköld beskriver att det är viktigt att lära känna platsen där konstverket ska stå.

Marie Segersäll och Rasmus Sköld beskriver att det är viktigt att lära känna platsen där konstverket ska stå.

Foto: Lovisa Lindstrand

Vadstena2023-12-31 05:30
undefined
Rasmus Sköld och Maria Segersäll gjuter en Konkarong som ska till Rågången i Skäggetorp.

– Skäggetorp är en plats och en miljö där människor från världens alla hörn har samlats och bor. Vi tog fasta på det i vår idé, säger konstnärerna Rasmus Sköld och Maria Segersäll som är ett team både privat och yrkesmässigt.

Rasmus och Maria från Vadstena jobbar som konstnärer var för sig, gör samarbeten under Kulturförgreningen Ugglan och har Sergersköldska verkstäderna tillsammans där de bland annat nu har fått i uppdrag att göra en konstnärlig utsmyckning intill en nyanlagd lekpark vid Rågången i Skäggetorp, Linköping.

– Det är en samlingsplats med sittplatser, grill och en lekmiljö. Det är ett stråk där många går och rör sig, säger Maria.

När vi besöker duon i Borensbergs Cementvarufabrik är det full aktivitet. Fundament och betongpjäser gjuts i stora formar. En cementblandare åker tvärsöver lokalen högt uppe i taket med ett dån, en annan behållare sprutar ut cement i en av formarna som står på golvet. Maria och Rasmus jobbar på en scenliknade plats.

– Vi har fått jättefin hjälp av fabriken här i Borensberg. Det hade knappast gått att göra det här hemma med betongblandare, säger Maria.

undefined
Maria Segersäll beskriver verket. "Här sträcker någon fram en hand som man ska kunna lägga sig i. 'Konkarongen', blir lite som en kompis i parken som man kan prata med".
undefined
"Det är något speciellt med fötter, det är som människans rötter. En symbol för fästpunkt på jorden.", säger Maria Segersäll.

De understryker hur viktigt det är att man tar in platsen där ett verk ska ligga, dess historia och människorna som bor och rör sig där. I verket har de velat gestalta att människor bär på olika historier och bagage genom livet, väskor, lådor och vaser som det historiskt burits saker i.

– Vi döpte den till "Konkarongen på Rågången". Figuren är en bärare och att konka är att bära, konkarongen är ett fint ord för "hela alltet". Gestalten är ihopplockad av olika delar. Alla får vara med och bärandet är centralt för vilka människor är, säger Maria. Vi tyckte också att det var ett fint namn och att den hörde hemma där.

– Det är ju för människor på en plats som man gör konstverket, säger Rasmus.

undefined
"Vi började med att snickra formar, vi har ritat, skissat, mätt och förberett allt innan vi kom till fabriken i Borensberg", säger Maria Segersäll.
undefined
"Vi gjorde de första modellerna i marmorerad modellera hemma. Nu blir en av formerna tre meter hög i betong, det är ju fantastiskt roligt", säger Rasmus Sköld.
undefined
"Man kan lägga sig i handen, känna att det stora gestalten lyssnar. Man kanske vill lämna ifrån sig ett livsbagage man inte vill bära runt på längre", säger Maria Segersäll.

De fick en förfrågan om att utsmycka platsen och presenterade en skiss som skulle godkännas i januari.

– Det är jättekul att bli uttagen. Vi blev väldigt engagerade i förslaget och presentationen lockade både skratt och tårar. Då kändes det toppen, beskriver Rasmus.

De stora träformarna byggde duon hemma hos Rasmus pappa Roger Sköld, som också är konstnär. På vissa delar av skulpturen, exempelvis ett ben och fot har färgpigment lagts som ett mönster i botten, betong har hällts på och färgpigment har sedan lagts även på ovansidan.

– Det kommer se olika ut på varje sida, det som ligger neråt blir helt platt och det som är uppåt blir skrovligt. Det är kul med kontraster. Vi har klippt till och bockat järn till olika lager med armering i formarna. Vi har byggt upp alla mellanrum som ska vara på skulpturen, i frigolit, säger Maria.

Vad har varit det svåraste under arbetet?

– Att lägga utskurna träbokstäver i gjutformen. Det är svårt att man måste tänka på allt baklänges och ut och in när man ska gjuta, ibland känns det som man är helt ut och in vänd själv. Bokstäverna i formen får inte bli bak och fram, skrattar Rasmus.

undefined
I botten av formen ska det stå en text som beskriver konstverket. Bokstäverna är utskurna i trä och kommer fungera som former som sedan ska tas bort från betongen. "Man får hälla på betongen försiktigt så inte bokstäverna flyttar sig", säger Rasmus Sköld.
undefined
Det kritiska ögonblicket är när bokstäverna som bildar meningar ska ner i gjutformen. Allt ska vara spegelvänt och rättvänt.

Vad har ni på gång framöver?

– Vi håller på att klippa en film om vårt projekt "Botten upp". 

Under våren 2021 inledde Konstkollektivet Ugglan det konstnärliga forskningsprojektet ”Botten Upp”, en del av Österängens Konsthalls projekt ”Rätten till Vättern”. De har utforskat bland annat Vättern och Svartån.

– Det är bara i sin linda, vi kommer fortsätta. Det är som ett koncept där man kan resa och undersöka med konstens verktyg. Vi ska ju erövra alla vatten och hav med "Botten upp", skrattar Maria.

undefined
Marie Segersäll och Rasmus Sköld beskriver att det är viktigt att lära känna platsen där konstverket ska stå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!