Det är tisdag eftermiddag och solen skiner på den röda tegelfasaden. Genom ett av fönstren hörs sång och ett svagt pianospel. Sångpedagogen Anders Düring kommer cyklandes och parkerar i cykelstället.
– Idag är det 18 elever som studerar, men i normaltakten är det 30 studenter. Folkuniversitetet har nu valt att under två års tid ha ett mindre antal studerande för att vi ska hinna göra ett utvecklingsarbete och forma framtidens linje, säger han.
Utbildningen blev en del av Folkuniversitetet år 2017 och har sedan dess hållit till i Rödtornet. Att man nu har ett lägre antal studenter beror bland annat på att man haft svårt att rekrytera pianister i den omfattning som utbildningen kräver.
– Studieplanen är utformad så att det ska finnas pianiststudenter. Så det är absolut något vi eftersträvar, säger Anders.
Han undervisar i sång och musikteori. Och med bland annat sångpedagogen Ingrid Haking Raaby var han med och startade sånglinjen på slutet av 80-talet. Sedan dess har cirka 500 studenter från hela landet passerat. Just nu studerar även personer från Norge och Färöarna här.
– Det viktigaste för mig är att vara en bra mentor. Någon som vägleder. Jag vill vara med och hjälpa en ung människa att veta vad de vill göra. Självklart är det drömmen om att bli en sångare som jag försöker hjälpa studenterna till. Men de kanske inser att de vill göra något helt annat, då är jag nöjd med att få ha varit en del i det valet, säger Anders.
Förutom kör, individuell sång och musikteori har studenterna interpretationen på schemat. Det går ut på att man genom musiken tolkar kompositörens intentioner med verket för att bättre förmedla en känsla till publiken.
– Det är hit man vill om man vill få en bra grund för att ta sig vidare till högskolan, säger Hilda Johansson som studerar sitt andra år på skolan.
Hon och de andra studenterna Joel Lindmark, Ylva Ek, Clara Hallenberg, Sophia Yildiz och Elisabeth Nesje Sandes sitter i fikarummet och väntar på sin nästa lektion.
– För mig var det viktigt att det inte är just bara opera. Utan det är fokus på samarbetet mellan pianister och sångare, säger Joel Lindmark.
– Det är så sunt tänk på rösten här, varje persons individuella röst får den vägledning man behöver, säger Ylva.
Hur är det att studera i Vadstena?
– Det är väldigt stimulerande att vara i en miljö där alla är så motiverade och vill samma sak, säger Ylva.
– Man triggar varandras motivation samtidigt som man finns där för varandra om man går igenom en jobbig period, eller om man behöver stötta varandra vid skol- eller jobbsökningar, säger Sophia.
De håller alla med om att en liten ort ofta är bra för kreativiteten och fokuset som krävs för studierna.
– Det händer inget här, men på ett bra sätt, säger Sophia och skrattar tillsammans med resten av gänget.
Studenterna drar sig nedåt i Rödtornet och går in i den nya konsertsalen på bottenvåningen. Väl inne på interpretationslektionen med Ingrid står Hilda längst fram och sjunger Claude Debussys ”Fantoches”. Ingrid avbryter och ber om mer tryck i vissa partier och sträcker ut armarna.
– Han den där spanjoren, la-la-la, säger hon och höjer på ögonbrynen och blickar ut över klassen som fnissar.