Carina Boman anställdes som rektor på Vadstena folkhögskola i den pågående pandemin.
– Det har varit tufft så tillvida att det är svårt att lära känna deltagare medarbetare på distans. Det var en väldigt kort tid som folk var på plats innan det blev distansundervisning helt innan jul, säger hon.
För att kunna ge textillinjens och hantverkslinjens deltagare möjlighet att genomföra alla moment i utbildningen fick de efter jul fått möjlighet att undervisas i praktiska moment på skolan. Lärare bär visir och andra rekommendationer för att minimera risk för smittspridning följs.
I början av pandemin var det krävande att upprätthålla en bra undervisning på distans.
– Men efter jul har det öppnat upp sig tack vare väldigt engagerade medarbetare som vill lära sig tekniken att mötas ändå och att driva frågor framåt.
Hon fascineras över att det faktiskt gått att driva verksamhetsutveckling på distans.
– Det har bland annat lett fram till att vi står redo inför hösten. Vi vet ju att det är många ungdomar som haft det tufft under gymnasietiden med distansundervisning och kan behöva läsa upp en del ämnen. Och där står vi i beredskapsläge med allmän kurs, säger hon.
Folkhögskolan, med sin allmänna kurs, vill finnas som ett alternativ till för de elever som inte klarat av gymnasieskolans distansundervisning.
– Livet på folkhögskola innefattar så mycket mer med fokus på individen och personlig utveckling ihop med gruppen.
I spåren av pandemin tycker hon sig upptäckt positiva delar i form av att kunskapen att undervisa på distans.
– Medarbetarna, pedagogerna framförallt, har mer eller mindre tvingats fortbilda sig i det här med teknik och det har lett framåt på ett positivt sätt.
Att kursernas deltagare inte kunnat vara på plats på skolan tycker hon är tråkigt för alla. För att kunna tillmötesgå behoven har man infört möjligheten att vara på plats på skolan en dag i veckan. Efter sportlovet tog skolan beslut om att på ett coronasäkert sätt få in lite närundervisning. En linje i taget får vara på skolan.
– Den som vill kan vara på plats på sin dag i veckan och vill man heller vara hemma och ha distansundervisning så har läraren både undervisning på distans och närundervisning samtidigt, säger hon och fortsätter:
– Vi gjorde en avvägning kring det här. Vi kan bedriva undervisning på distans på heltid ett tag till, men vi vet också att det är många deltagare som tappar och kommer efter för att de inte orkar motivera sig själva och vi har dem som behöver ett socialt samman för att motivera sig i sina studier. Därför gjorde vi en avvägning där. Så de som vill komma får det och det är ungefär hälften som är på plats och hälften är hemma.
De aktiva seniorer som går på folkhögskolan har inte bjudits in till närundervisning på grund av att ålder är en riskfaktor när det gäller covid-19, men de har haft möjlighet att delta på distans.
– Så det är många som lärt sig den nya tekniken under den här perioden, säger Carina Boman.
Även om pandemin utgjort begränsningar för Vadstena folkhögskola går det ändå att se tillbaka på det gångna året och se att det fört med sig en del bra saker också.
– Man ska ju fokusera på det positiva tycker jag och där har vi hittat en hel del saker som är positiva. Att sluta resa så mycket är bra och att vi höjer vår IT-nivå är bra, säger hon.