Företaget drivs av Georg von Schmalensee och Karin von Schmalensee. Huvudsakligen jobbar man med försäljning av kvalitetsfönster.
– Jag skulle säga att vi var pionjärer en gång i tiden, säger Georg.
Firman grundades 1998. Huvudkontoret låg då i Stockholm.
– Sedan valde vi att flytta hit. Företaget fick därför följa med, säger Karin.
Hur väcktes tanken till att dra igång med en sådan här verksamhet?
– Jag fastnade helt enkelt för det där med fönster. Jag råkade helt enkelt nörda in mig där, säger Georg.
Omsättningen har ökat rejält på senare tid.
– 2018 kommer vi omsätta 14 miljoner. Tidigare år har det legat på fem miljoner. Det beror på att vi kan erbjuda produkter till anpassade priser, säger Georg.
Dessutom försöker man ligga i framkant när det gäller miljötänk.
– Tanken är att vi ska jobba med naturliga material så som kärnvirke och linoljefärg. Det ligger rätt i tiden, säger Karin.
Hur många anställda har ni?
– 20 stycken, säger Georg.
Snart kommer firman behöva anställa nya medarbetare.
– Tanken är att vi ska expandera ytterligare. Det är ett långsiktigt mål som vi har satt upp, säger Georg och fortsätter:
– Utvecklingen har varit god för oss. Medvetenheten har blivit stor hos kunderna. Det tycker vi är roligt.
Samtliga produkter tillverkas i Estland.
– Jag skulle vilja påstå att man ser skillnad på våra produkter och standardfönster, säger Georg.
Majoriteten av deras kunder kommer ifrån Stockholm, Göteborg och Malmö.
– Däremot har vi inte sålt ett enda fönster här i Vadstena. Det är ganska besynnerligt ... Jag förstår inte riktigt vad det beror på, säger Georg.
Har intresset varit lika lågt i övriga länet?
– Det säljs lite grann i Östergötland – men här lokalt har vi inte sålt ett enda fönster på sju års tid, säger Karin.
Hur ser konkurrensen ut i branschen?
– Det finns ett fåtal i landet som gör den här typen av grejer. Tanken är att vi ska sälja fönster som håller i generationer. Det ska vara en investering som håller i 100 år, säger Georg.
Företags-vd:n har inga tankar på att utvidga sortimentet.
– Det är bättre för oss att producera ett fåtal produkter. Målsättningen har aldrig varit att sälja lyxgrejer – utan snarare kvalitetsprodukter. Det är en stor skillnad. Dock finns det ju en missuppfattning om att vi skulle sälja dyra grejer. Det är synd att vi tappar kunder på grund av missuppfattningar, säger Georg.