Storgatan är bilfri och det ska även Rådhustorget vara efter ombyggnad.
– Som ett exempel ska sophanteringen hanteras via Apotekstomten så att man inte behöver ha sopbilar som åker över torget, säger stadsarkitekt Mathias Hult.
Tunga fordon riskerar att förstöra torgets stenläggning när de svänger.
Genom att skapa förutsättningar för att varuleveranser ska kunna ske i förlängningar av angränsande gator ska transporterna på Rådhustorget begränsas.
På torget kommer det att finnas handikapparkering i anslutning till Apoteket. Nödvändiga transporter såsom färdtjänst och räddningstjänst kommer att kunna åka in på torget.
– Vi gör inte torget omöjligt att köra över. Räddningstjänsten måste ju kunna köra in med sina fordon och har man handikapptillstånd eller färdtjänst kan man kan åka in där, men i övrigt vill vi reducera trafiken så mycket som möjlig, säger han.
Leveranser styrs så att de inte behöver köra in på den öppna delen av Rådhustorget. Dessutom pågår ett arbete med att försöka påverka så att varuleveranser inte ska komma när det är som mest aktivitet och människor i gång på torget.
– Där är vi inte riktigt framme vid hur vi ska lösa det. Det är mycket en informationsfråga och en diskussion med näringsidkarna, likaså är det i vissa fall fråga om långa transporter som gör att det kan vara lite besvärligt att styra tiderna. Men jag tror inte att det är någon som vill ha en massa fordon där, säger han.