I höstas skrev vi om en våg av unga kvinnliga entreprenörer som tar över slättens företag. I reportaget berättas om strategin att använda varandras verksamheter för att nå ut till fler folk. Något som tidigare inte varit norm bland landsbygdens företagare.
Ett exempel på detta hände förra veckan, när Amalia Ebbesson från Rykets gård ställde upp en glassbar, med gårdens egen fårmjölkglass, hos Rosteriet i Ladugård 206.
Det är andra gången i sommar hon gästar lokalerna.
– Vi märker att det kommer besökare till vår gård som varit här och provat vår glass, så visst gör det skillnad, säger Amalia.
Mina Isaksson, Rosteriet Vadstena, håller med.
– Det är svårt att mäta exakt, men det är ju många som kommer tillbaka, och fler som trycker i att de kommer på eventen på Facebook, säger Mina.
Generellt upplever de båda ett minskat flöde av spontangäster i år. Hemestervågen, som var tydlig 2020 och 2021, verkar ha sjunkit tillbaka en aning.
– Jag vet inte om det beror på att fler åker utomlands eller om det beror på andra faktorer, säger Amalia.
Däremot upplever de, speciellt Mina och Rosteriet, att det totala besökarantalet är ungefär som förra året. Eftersom mängden återkommande gäster ökar.
Oavsett besökartrender och hemestrare verkar de båda tycka att det är värt att fortsätta med de gemensamma projekten. Så mer sånt lär det bli framöver.
– Jag hoppas det blir mer sånt här. Det är superkul, säger Amalia.