Skolproblemet: "Man ser en trend"

I höstas hade drygt 20 procent av eleverna på Petrus Magni skolan en 20 procentig frånvaro, eller högre. Förutom "vanlig" sjukdom är hemmasittarna en parameter i statistiken – som ökar.

Vadstena kommun har tagit fram statsitik över skolfrånvaron under höstterminen 2021 i kommunens tre grundskolor.

Vadstena kommun har tagit fram statsitik över skolfrånvaron under höstterminen 2021 i kommunens tre grundskolor.

Foto: Katarina Hydén

Vadstena2022-03-16 16:03

I december 2021 gjordes en sammanställning av höstterminens frånvarostatistik i Vadstenas tre grundskolor.

På Petrus Magni skolan kunde det bland annat konstateras att 117 elever haft 10 procents frånvaro eller mer, att 44 av dessa haft 20 procents frånvaro eller mer, och att 16 av dessa haft 30 procents frånvaro, eller mer.

– På högstadiet är det allvarligt att 44 elever har förlorat en dags undervisning i veckan i snitt under höst-terminen. Frånvaron hos eleverna är större på grund av pandemin, säger Hanna Kantokoski, utredare, som tagit fram statistiken.

I samband med kultur- och utbildningsnämndens extrainsatta möte i förra veckan redovisades siffrorna.

– För att uppmärksamma nämnden på hur många elever det är som har missat undervisning.

En del av frånvaron beror på pandemin eller ”vanlig sjukdom”. Men det finns också en annan del i det hela. Hemmasittare, alltså elever som inte deltar i skolan hela dagar under längre perioder – elever med problematisk skolfrånvaro. Petrus Magni skolans rektor Johan Parmbäck är en av dem som uppger att detta har ökat. 

– Man kan se generellt att det har ökat, men sen hur mycket påverkan pandemin har på det kan man inte säga än. Det syns dels genom rapporteringsverktyget, men framför allt saknas eleverna av sina lärare, säger han.

– Man ser en trend i skolan att elever med problematisk skolfrånvaro ökar, de elever som trots extraanpassningar, stöd och åtgärdsprogram inte kommer till skolan. De eleverna som vi har samarbete med socialtjänsten kring och där man försöker samordna insatser ökar, säger Hanna Kantokoski.

Exakt hur många elever det rör sig om är oklart.

– Vi följer inte det statistiskt så, det är en dialog vi har med rektorsgrupperna hur vi kan jobba tillsammans och hur vi kan stötta från förvaltningskontoret. De kan pendla lite fram och tillbaka.

Bildningschef Johan Wernström lyfter att det kan finnas många olika orsaker till att en elev stannar hemma.

– Pandemin kan vara en del i det hela, men det kan också vara elevens mående i stort, säger han.

Under nämndens sammanträde var även rektorerna samlade, som fick ge sin syn på saken.

– Det finns en stark vilja att komma till rätta med problemet, säger Göran Fältgren (S), ordförande Kultur- och utbildningsnämnden.

– Det handlar om att börja tidigt, redan på förskolan. Att man håller tider, man går till skolan även om det är lite segt och så vidare. Och att stärka upp kontakten med föräldrar att det här är viktigt.

Han lyfter att kommunen har förstärkt elevhälsan i år, och även ökat samverkan mellan socialtjänst och skola.

– Då vill vi stämma av, gör vi rätt saker? Är de något vi kan skruva på och så vidare. Samspelet mellan skola och politiken är väldigt viktigt.

Hur ska man göra för att i dag få eleverna till skolan?

– Det finns ingen quickfix för det. Man får hantera varje individ för sig, och försöka hitta nyckeln som gör att de kommer tillbaka. Vi diskuterar olika varianter, men det är ingen som är generellt att ”så här gör man för att få eleven till skolan”.

Han fortsätter:

– Dels kan man pröva att koppla in psykiatrin, man kan pröva att socialtjänsten går in och hämtar barnet hemma kanske. Att man kopplar in elevhälsan på ett annat sätt också. Eller att man lockar med annat i skolan. Det är mycket psykisk ohälsa som det här handlar om också.

Frånvaro hösten 2021

Sankt Persskolan:
106 elever – 10 % frånvaro eller mer. 57 elever – 15 % frånvaro eller mer. 28 elever – 20 % frånvaro eller mer. 5 elever – 30 % frånvaro eller mer.

Katarinaskolan:
142 elever – 10 % frånvaro eller mer. 72 elever – 15 % frånvaro eller mer, 34 elever – 20 % frånvaro eller mer. 9 elever – 30 % frånvaro eller mer. 

Petrus Magni skolan:
117 elever – 10 % frånvaro eller mer, 75 elever – 15 % frånvaro eller mer, 44 elever – 20 % frånvaro eller mer. 16 elever – 30 % frånvaro eller mer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!