Flera upplever att det är ett problem att beskedet kommer kort inpå.
– Det är två månader, precis som vi har enligt vanlig praxis vid uppsägningstid av plats. Det är inget som avviker från det vi i vanliga fall meddelar förändringar i verksamhet. Det skiljer på någon dag bara.
Kommer ni att erbjuda någon annan lösning?
– Nej. Vi kommer att ha sommarstängt vecka 27–30. Sen kommer vi att ha lite stängt innan för att komma tillrätta med de briser som vi har redovisat vid flertalet tillfällen i Motala tidning och alla andra instanser. Vad gäller vistelsetid, arbetsledning, trygghet och säkerhet, säger Johan och fortsätter:
– Vi måste kunna ha rätt kompetens på plats när barnen kommer. Vi värnar om barnen – det är grunden. Då behöver vi ett fönster att jobba i. Vi har försökt att minimera genom att vi involverar sommarstängning också.
En kvinna tycker att kommunen är för nyckfull, kommentar på det?
– Vi gör de här åtgärderna för att det ska bli säkrare, det är vår ambition. Det är min ståndpunkt som ansvarig för verksamheten, jag tar ansvar och gör den bättre än den är idag. Sen har hon en personlig situation vilket jag har största förståelse för.
– Det här är inget vi gör för att medvetet ställa till bekymmer för vårdnadshavarna. Vi ser fram emot att den här verksamheten ska få bättre kvalité, en tydligare struktur och säkrare miljö, avslutar Johan Wernström.