Patient på rättspsyk avvek – info dröjde två timmar

Psykpatienten avvek under en permission i Vadstena. Först efter två timmar fick kommunen kännedom om saken.

Kommunikationen mellan Rättspsykiatriska regionkliniken och Vadstena kommun fungerade inte när en patient avvek. Nu ska en ny rutin tas fram.

Kommunikationen mellan Rättspsykiatriska regionkliniken och Vadstena kommun fungerade inte när en patient avvek. Nu ska en ny rutin tas fram.

Foto: Arkiv/Maria Biamont

Vadstena2021-11-06 12:00

Det var i samband med en obevakad permission förra veckan som mannen försvann. I dagsläget är han en av två patienter på Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena som avvikit och inte är återfunna.

– Personen är inte åter än och bedömningen är att personen inte finns i närområdet, säger klinikchef Christina Blom.

När patienten inte dök upp efter sin permission begärde kliniken handräckning från polisen, vilket innebar efterlysning och allmän spaning.

Först två timmar senare fick Vadstena kommun vetskap om saken, när rättspsyk skickade information via en sms-kedja till chefer inom skolorganisationen.

– Jag tycker att det är för lång tid, säger Martin Berry, biträdande kommundirektör i Vadstena.

Händelsen avslöjade flera brister i kommunikationsrutinen mellan rättspsyk och kommunen. Det har lett till att den nu har avskaffats och ersatts med en tillfällig rutin, där kliniken i stället ska kontakta kommunledningen direkt. Detta under tiden som säkerhetsansvariga vid rättspsyk och kommun utformar en ny rutin.

– Den största bristen är att det tog lång tid innan vi fick information från rättspsyk om att det skett en avvikelse. Det rådde också oklarheter i vår interna organisation, säger Martin Berry.

Klinikchef Christina Blom kan inte ange varför informationen dröjde men uppger att det var första gången som rättspsyk utlöste sin kommunikationsplan till kommunen.

– Vi kan konstatera att rutinen inte fungerat optimalt och att en ny rutin redan är i framtagande.

Hon understryker att det är polisen som är klinikens huvudsakliga samverkanspartner.

– Det är polisens uppdrag att avgöra om och hur allmänheten ska informeras. Vi kommunicerar med polisen, som avgör vilka åtgärder som ska vidtas i samhället. I vissa fall har vi även en dialog med Vadstena kommun enligt en rutin som vi nu alltså håller på att se över.

Martin Berry uppger att den gamla rutinen var kopplad till utbildningsförvaltningen och fokuserade på att få ut informationen till förskolor, skolor och fritidshem. Nu tänker man att informationen ska gå via tjänsteman i beredskap, den normala vägen när det kommer larm från till exempel räddningstjänsten.

– Den här typen av händelser kan lika gärna falla inom normal krisberedskap och då är det ett områdesansvar som kommunen har, för hela det geografiska området. Det betyder ju inte bara de egna verksamheterna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!