– Det är roligt att resandet har ökat och att vi är en fortsatt intressant destination för de utländska besökarna. Vi kan se att det finns ett medvetande om Vadstena utomlands. I år hade vi 85 procent svenskar och 15 procent utländska gäster så det är inte så att det har dominerat, men vi ser att det finns ett fortsatt intresse, säger Sofie Jorsell, turismsamordnare på Vadstena InfoCenter.
Antalet gästnätter har i Vadstena kommun ökat med 16,7 procent jämfört med 2021, för perioden januari-augusti. För sommarmånaderna, juni-augusti, är ökningen 6,8 procent.
Även antalet dagsbesökare har ökat. I stadskärnan är ökningen 18 procent sedan 2019. Enligt ett nyhetsbrev på kommunens hemsida ses tydliga toppar i anslutning till större evenemang.
Statistiken kommer från Statistiska centralbyrån (SCB). Sofie Jorsell belyser att statistiken bara rör gästnätter på anläggningar som har rapportskyldighet.
– Jag kan inte svara på vilka anläggningar det är, för även i SCB:s statistik är det konfidentiellt, men det gäller större anläggningar. Utöver den statistiken finns det även privata uthyrare. Även där har vi fått indikationer på att det har varit en väldigt bra sommar, både besöksmässigt och även intäktsmässigt.
Vad är det som gör att besökare lockas till Vadstena, tror du?
– Jag tror att det är blandningen av stadskärnan och den religiösa pilgrimsturismen med klosterområdet, klostermuseet och kyrkan, kombinerat med ett fantastiskt slott som också lockar historieintresserade. Sedan är det många som kommer hit för att vandra, antingen pilgrimsvandra eller vandra på Östgötaleden. Kombinationen gör att vi blir en stark aktör.
Vad skulle kunna utvecklas för att locka ännu fler besökare?
– Jag tror att vi behöver komma ut med att vi inte bara är en sommardestination. Det handlar om att marknadsföra sig som en året runt-destination. Under högsäsongen, juli och augusti, är det rätt fullbokat på boendena så där kan man inte utöka på det sättet, utan det handlar snarare om att bredda kunskapen om att vi finns och att det finns något att göra här året runt.
Julia Milton och hennes familj driver Vadstena klosterhotell, Visit Vadstena och, sedan i våras, Slottsgården. Hon delar statistikens bild av en bra sommar.
– Vi har haft en fantastisk sommar. Det har varit riktigt bra och vi är väldigt nöjda efter vår första sommar här på Slottsgården.
Hon blickar tillbaka på tidigare somrar, när Slottsgården drevs i annan regi.
– Det är svårt för oss att jämföra så, men om man kollar tio år tillbaka så är det "all time high" för oss. Vi blev klara med fem nya rum i juli och vi har börjat med Nostalgi igen. Vi har ökat med lite fler gäster, helt enkelt.
Har ni märkt av att det varit många utländska gäster?
– Det har vi. Det har varit mycket tyskar och även gäster från Nederländerna och Frankrike.
Vadstena camping har också sett en ökning av utländska gäster.
– Tyskarna har kommit tillbaka. De var försvunna under pandemin, berättar Marita Fagrell, som tillsammans med sin sambo driver verksamheten.
Campingen har överlag fått en ökning under pandemin. Trenden har fortsatt även i år.
– Vi tjänar på det här med pandemin, när folk inte törs åka utomlands och kanske inte har pengar till det heller. Många campar i stället.