Ny attraktion i Vadstena ska förlänga turistsäsongen

Nu satsar makarna Hedenskog i Vadstena på ännu en attraktion – på kvällstid ska Kungståget skjutsa entusiastiska mat- och dryckesgäster på en smakresa genom staden.

I år samarbetar makarna Hedenskog med fyra företag: Starby hotell, Rådhuskällaren, Rosteriet och Ladugård 206.

I år samarbetar makarna Hedenskog med fyra företag: Starby hotell, Rådhuskällaren, Rosteriet och Ladugård 206.

Foto: Amanda Svanberg

Vadstena2022-06-08 09:35

För drygt två år sedan tog makarna Ussi och Andreas Hedenskog över den populära turistattraktionen Kungståget i Vadstena. Nu har en ny idé tagit form – på kvällstid ska tåget skjutsa matentusiaster på en smakresa mellan stadens restauranger. 

– Vi känner att möjligheterna är oändliga och det är bara fantasin som sätter gränser, säger Ussi Hedenskog. 

Idén med en smakresa kom när paret läste om liknande initiativ i andra städer där gästerna under en kväll får besöka olika matställen. 

– Eftersom vi har tåget och det finns platser att besöka strax utanför Vadstena så blev det en perfekt kombination. Nu kan vi prata om staden på väg till de olika hållplatserna, säger Andreas Hedenskog. 

Målet med den nya satsningen är att synliggöra allt som staden har att erbjuda, såväl för turister som för Vadstenaborna själva. I år sker samarbetet med fyra företag, men tanken är att få många fler med på tåget.

– Vadstena är en sommarstad och det är då turisterna kommer men vi hoppas att säsongen kan förlängas genom att företag bokar smakresan till en kick-off eller konferens. Eller andra större grupper som vill göra något annorlunda, säger Andreas Hedenskog. 

Först ut i smakresan är bland andra Ladugård 206 och Rosteriet. 

– Det rådde ingen tvekan om att vi ville vara med och testa. Det är ett roligt upplägg och ett bevis på att vi håller ihop och får Vadstena att växa som turiststad, säger Staffan Linde från Ladugård 206 och tillägger:

– Vi behöver fler arrangemang under lågsäsong och det här blir ett test för att se vart det tar vägen. Eftersom vi profilerar oss som en turiststad så behöver vi ständigt utvecklas så att turisterna vill komma tillbaka. 

Även på Rosteriet ser man positivt på samarbetet. 

– Vi tycker det här ska bli både kul och lärorikt – det blir ju lite som en utsträckande hand till turistbyrån, och vi som driver företag utanför stadsgränsen kan också påminna Vadstenaborna om att vi är ett trevligt utflyktsmål, säger Mina Isacsson från Rosteriet, som ska delta som gäst på den första smakresan.

Det är nämligen facebookgruppen kvinnliga entreprenörer i Vadstena som bjudits in att få testa den senaste attraktionen. 

– Det känns som en bra debut där vi kan få feedback på vad som kan förbättras, säger Ussi Hedenskog, som även hon ingår i gruppen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!