E-tjänst för byggärenden ska ge snabbare handläggning

Ny digital tjänst ska göra det enklare att söka bygglov eller anmäla andra byggärenden. Handläggningen effektiviseras och tiden fram till beslut kortas.

Hanteringen av byggärenden ska bli effektivare i Vadstena kommun.

Hanteringen av byggärenden ska bli effektivare i Vadstena kommun.

Foto: Andrey Popov/Mostphotos

Vadstena2022-12-27 06:00

Under hela det här året har plan- och byggavdelningen i Vadstena kommun arbetet med att ta fram e-tjänster för byggärenden och nu har dessa startats upp och går att nyttja för den som har en byggärende på gång.

– Det ska göra det möjligt för våra sökande att på ett lättillgängligt och bra sätt kunna söka lov när man vill på dygnet. De nya e-tjänsterna som vi satsat på ligger på kommunens webbplats, säger plan- och bygglovschef Anna Säfström.

Där kan man ansökan om bygglov och göra alla typer av anmälningsärenden såsom exempelvis installation av braskamin eller byggnation av attefallshus.

– Vi har också ändrat informationen på vår hemsida så att man ska kunna hitta information om vad man behöver söka bygglov för eller göra en anmälan om.

Genom den nya e-tjänsten kan man nu logga in och göra hela sitt ärende digitalt.

 – All kommunikation sker via den här e-tjänsten. Man kan ladda upp sina handlingar väldigt enkelt och man blir guidad digitalt genom hela processen, säger hon.

Så fort det händer något rörande ens ärende får man en notis i telefonen.

– Nu kan enkelt få snabba meddelanden från oss och om man själv vill ställa en fråga eller meddela oss någonting kan man göra det digitalt, säger hon.

Även den som är granne och har fått en remiss kan besvara den via den digitala tjänsten och där också ta del av beslut.

Tjänstens säkerhet garanteras genom kravet att man legitimerar sig med BankID.

Införandet av digitala ärendehanteringen ska göra det smidigare för den som vill göra en ansökan eller anmälan i ett byggärende. Samtidigt blir processen mer effektiv och handläggningstiderna ska kunna kortas.

– Det blir ett modernare system som vi handlägger i också, säger hon.

Digitala handlingar kommer framöver inte längre behöva skrivas ut.

– På så vis blir det också en miljövinst. Det blir inga pappersutskrifter i onödan.

Anna Säfström påpekar att de har märkt att det finns en förväntan på den här typen av e-tjänst hos gemene man.

– Man är van att sköta sina ärenden digitalt hos andra myndigheter, säger hon.

De som vill söka bygglov på traditionellt sätt eller vill komma in och få rådgivning eller hjälp att fylla i pappershandlingar kan även fortsättningsvis göra detta.

– Vi stänger inte dörren för de som vill ha en personlig kontakt eller vill ha lite extra hjälp, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!