Under våren har konsultföretaget Identx kommunikation genomfört en analys av Vadstena. Detta för att få en bild av hur omvärlden ser på stan. Analysen visar att det är framför allt två ord som sticker ut lite extra: kloster och slott.
– Det var lite oväntat, särskilt att det är så många som tänker just på kloster när de pratar om Vadstena. Jag trodde mer på Vättern och slottet, säger Sofia Löf, kommunikatör på Vadstena kommun och den som ansvarar för uppdraget.
Analysen visar att Vadstena är ett starkt varumärke, som från omvärldens sida framför allt förknippas med historia. Men utredningen pekar även på en del förbättringsförslag. En utökad infrastruktur, fler bostäder och fler boendemöjligheter för turister är några av dessa.
– Vi har inte haft så bra koll på vad utländska besökare har för krav, så det är nåt vi måste ta med oss, säger Sofia Löf.
Förutom kulturhistoria är bad något som lockar många till Vadstena. Här ser Sofia Löf nya möjligheter med tanke på Lalandia-planerna i Motala.
– Det är jätteviktigt att vi hakar på den utvecklingen och hittar nåt som vi kan erbjuda Lalandia-besökarna, så att de även hittar hit.
Under kommunstyrelsens möte i maj kommer beslut tas om och hur man i så fall ska gå vidare med den färdiga varumärkesanalysen. Sofia Löfs förhoppning är att man i början av nästa år ska kunna arbeta mer konkret med att stärka stans varumärke.
– Det är viktigt att vi omsätter den grundläggande analysen till en varumärkesplattform, och att vi därefter arbetar aktivt med den tillsammans med lokala aktörer, säger Sofia Löf.