"Det är katastrof", var platschef Ulrik Anderssons kommentar när han förra våren tvingades permittera 14 anställda på mellan 40-60 procent. Omkring lika många timanställda chaufförer blev helt utan jobb.
– All beställningstrafik och alla arrangemang försvann, säger han och förklarar att han gjorde en fakturering på 5 000 kronor under maj, jämfört med 2,5 miljoner samma månad 2018.
– Då förstår man vidden hur hårt det varit. Det har varit hemskt när man märker att man inte har jobb och att pengarna inte kommer in.
Bland annat upphörde "Birkabussarna" att rulla. Två om dagen, sju dagar i veckan, året om. De hade länge varit en trofast inkomstkälla med turerna till Stockholm.
Den knappa trygghet som fanns kvar var att företaget fortsatte bedriva skolbusstrafik samt köra mat till skola och äldreomsorg.
Ett och ett halvt år senare är bolaget på väg att resa sig igen. Kontoret vid Rådhustorget har sagts upp. Istället har personalen flyttat in i en fastighet på Lagervägen under september, som företaget själva äger vid sitt bussgarage.
Men att ha fordon stillastående i över ett år innebar också stora kostnader eftersom avbetalningarna inte slutade komma för det. Genom att sälja tre bussar och investera i en ny, har även ekonomin setts över, förklarar Ulrik Andersson.
Den största förändringen är den nya inriktningen för företaget.
– Vi lägger ner resor för privatkunder. Det är en för stor produktionskostnad och ett för stort jobb att ta hand om alla individuellt. Istället satsar vi på grupper.
Det innebär att Vadstena Buss kommer att fortsätta skräddarsy resor och även erbjuda enbart transporter, men nu bara för större sällskap som företag, föreningar eller andra större sammansättningar.
– Det här är en följd av pandemin, att vi ändrar inriktning.
Under september i år har företaget redan haft körningar till Tyskland och Norge, bland annat.
– Jag är försiktigt optimistisk, säger platschefen som även är överraskad att bokningarna börjat ta fart också lokalt, inte minst gruppförfrågningar där skolor från olika kommuner planerar utflykter i närområdet.
– Det behovet trodde jag inte var så stort.
Sedan i somras är alla chaufförer som permitterades uppe i heltid igen. Även Kicchi Lindell, som först permitterades och sedan sades upp, är tillbaka på 60 procent som reseproducent för Vadstena Buss samt Smålandsbussen.
– Det var första gången jag blev arbetslös, säger hon.
Samtidigt som hon hade förståelse för situationen, medger hon att det var tufft att bli utan jobb.
– Det var en jätteosäkerhet och jag var tvungen att söka nytt.
Hon fick arbete både inom skolan och i detaljhandeln men hoppades att det skulle finnas en väg tillbaka till Vadstena Buss.
– Jag har haft en känsla att jag skulle komma tillbaka, jag har ändå levt på det.
Krister Andersson är pensionerad från företaget men har stannat kvar som timanställd chaufför. Han tycker att det varit tråkigt att inte få köra buss kontinuerligt under pandemin.
– Ska jag köra måste jag hålla det här igång, säger han.
Jobbet har även en social betydelse.
– Det är jättetrevligt att träffa skolungdomarna igen.
Ytterligare en aspekt är att han vill ha en sysselsättning utanför pensionärslivet, något han tror är viktigt när både han och hustrun går hemma om dagarna.
– Hon tycker att det är jätteskönt att jag jobbar, vi har en överenskommelse om 2-3 dagar i veckan, säger Krister Andersson.