Nior tar pulsen på PM:s nye rektor

Den nye rektorn på Petrus Magni skola i Vadstena har varit på plats i ett par veckor nu. Han heter Stefan Andersson. Men vem är han? Corren bad fyra elever i nian att fråga ut honom.

Foto: Jeppe Gustafsson

VADSTENA2009-04-06 10:00

Sara Åberg: Var kommer du ifrån?

- Jag är från Boxholm, är född och uppvuxen där och har bott där i hela mitt liv.

Skadade sig på jobbet

Wilhelm Malmqvist: Vilken utbildning har du?

- Verkstadsteknisk grundutbildning i Mjölby. 1989 råkade jag ut för en allvalig arbetsskada i ryggen och bröt benet på två ställen. Jag var nära att mista livet och blev sjukskriven i tre år. Sedan omskolade jag mig till lärare 4-9 i SO-ämnen. Senare läste jag statsvetenskap och blev gymnasielärare.

Simon Pettersson: Vad har du jobbat med innan?

- Innan jag blev lärare var jag industritekniker på Boxholm AB och gjorde reparationer i järnverket i tolv år.

Linnea Sjödahl: Hur hamnade du här?

- Jag var gymnasielärare på Linköpings praktiska gymnasium och sökte något annat. Vadstena verkade behagligt stort, som Boxholm. Jobbet lät spännande.

Sara: Har du någon tidigare erfarenhet av att jobba med ungdomar?

- Jag har varit idrottsledare i 15 år inom fotboll, för både ungdomar och seniorer. Jag gillar verkligen att vara tillsammans med ungdomar. I skolan har jag mest undervisat i klasserna 7-9.

Sara: Om du skulle välja en grej, vad är din viktigaste uppgift som rektor?

- Viktigast är att skapa trygghet, att man trivs och att man får vara den man är. Om man har ett bra förhållande till varandra så leder det till personlig utveckling.

Många möten blir det

Linnea: Vad har du fått för intryck av PM hittills?

- Här är en trivsam atmosfär. Men tyvärr har jag inte varit så mycket ute i klasserna som jag hade planerat. Det har varit otroligt många möten.

Wilhelm: Vad är det som gör att du trivs med ditt yrke?

- Jag känner mig yngre när jag jobbar med ungdomar. Det är otroligt kul, till exempel att diskutera, helt allmänt, vad som helst. Vi kan ge mycket till varandra.

Sara: Hur tycker du att man ska bemöta eleverna på skolan?

- Som man själv vill bli bemött. Om ni lyssnar på mig vill jag gärna lyssna på er.

Simon: Vad ser du för problem med skolan?

- Ekonomin. Jag skulle vilja göra mycket. Lärare skulle ha mer tid tillsammans med elever. Men yttre ramar styr. . .

Linnea: Vad hoppas du kunna åstadkomma?

- En trygg skola med bra utbildning och ett förhållningssätt där man respekterar varandra. Grunden finns.

Sara: Vad tycker du om livsstilsprojektet?

- Det ligger i tiden. Som idrottsnörd ligger det mig varmt om hjärtat.

Linnea: Vad ska du göra för att förebygga mobbing och slagsmål?

- Mer vuxenkontakt ute i verksamheten. Vi får jobba otroligt mycket med den biten. Ni ska veta att ni alltid kan komma till oss.

Simon: Hur mycket läxor anser du är lagom?

- Man ska inte behöva hamna i stress. Ni ska ha inflytande över läxor och prov, man ska kunna resonera sig fram, det står i våra verksamhetsplaner.

Efter några mer personliga frågor, se faktarutan, är intervjun slut. Stefan Andersson börjar småprata med eleverna och i ett huj har de berättat om sina framtidsplaner för honom.

FOTNOT: Livsstilsprojektet skriver man på ett kontrakt om att inte använda droger. Mycket idrott och information om kost ingår också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om