Endast tio procent av trafiken är tung trafik, sikten är god och vägen tillhör en av Trafikverkets minst trafikerade. Det är vad Trafikverket grundar sitt beslut på när de säger nej till att hastighetsbegränsningen, från 50 till 40, genom Hagebyhöga.
Beskedet kommer efter att Länsstyrelsen rev upp kommunens beslut då Trafikverket överklagat. Kommunen hade missat att skicka ärendet på remiss till myndigheten. Överklagan gjordes i januari 2018 men Länsstyrelsen tog 3,5 år på sig att behandla den.
Trafikverket anger att "plottrighet" bör undvikas när det gäller olika hastigheter. Att ha tre olika hastighetsgränser inom Hagebyhöga anses inte bra. Kommuner får besluta även över statliga vägar om de går genom tättbebyggt område. Men Trafikverket anser inte att Hagebyhöga kan räknas som tättbebyggt.
På kommunen väntar man in ett yttrande från polisen. Sedan går frågan åter till samhällsbyggnadsnämnden för ny hantering kring lokala trafikföreskrifter.
Vägsträckan skyltades om till 40 redan 2018.
– Vi fick ändra skyltningen, nu är det 50 som gäller igen, enligt Trafikverkets föreskrifter, säger Kristina Lidberg, utredare på mark- och exploateringsavdelningen, och tillägger att omskyltningen gjordes helt nyligen.
– Vi vet att Trafikverket är restriktiva med att sänka hastigheter och de trycker ju också på att fordonstrafikanter är skyldiga att ta hänsyn till omgivningen. Men som sagt, vi får diskutera detta och även ta det via nämnden för att se hur vi ska gå vidare.