– I våras fick jag en känsla av att jag ville hit, jag har haft det i bakhuvudet länge och när underklädesbutiken i Vadstena skulle stänga fanns det ingen återvändo. Jag har alltid haft mycket Vadstenakunder i Motala och ville ha en filial här.
Eva Shop startade redan 1951 och 2000 tog Annas mamma över verksamheten. Nu har Anna varit delaktig i företaget i tio år och driver det själv. Hon kommer ursprungligen från Motala och brukar besöka Vadstena några gånger varje sommar.
Hur skiljer sig Vadstena och Motala?
– Vadstena är utflyktsstaden i Östergötland. Den har en unik gågata, Vadstena är fastlandets Visby, en helt unik historisk stad. Det finns också en annan typ av turism här.
– I Motala behöver parkeringssituationen bli bättre. Jag har kämpat för p-skiva och för att en p-automat ska komma tillbaka utanför butiken så alla har möjlighet att kunna parkera där.
Vad är största utmaningen?
– Jag ser inga direkta utmaningar, men det var en utmaning att hitta en lokal på gågatan i Vadstena. Det var bara en slump, jag hörde att den här lokalen var ledig.
Har du tidigare funderat på att utöka företaget?
– Jag har helt fullt upp, jag vet egentligen inte hur jag ska hinna med två butiker. Men jag har följt min intuition och måste nu hitta strategier och nya rutiner.
Vad har förändrats mest under dina tio år?
– Det var väl tio år sedan som e-handeln hade sin "peak". Man undrade då hur det skulle gå. Då fanns det en del kunder som kom in, provade och fotade plaggen för att sedan köpa dem på nätet. Det var inte så kul.
Nu upplever Anna att det är en återgång till en mer fysisk handel igen.
– Nu tycker jag att man vill ha mer personlig service, kunskap och fysiskt möte igen, speciellt när det gäller BH, trosor och badkläder. Många behöver hjälp och går runt i fel BH-storlek. Det är lite som att köpa en kostym, man måste prova ut den, den måste sitta helt rätt.
Hon upplever att många ogillar själva momentet att prova BH.
– Jag brukar höra; "Det här är det värsta som finns, jag hatar det här." Men den som hade 75 B när den var 25 år, har inte det när hon är 45. Man köper ofta det man alltid haft trots att man faktiskt ändrar storlek flera gånger i livet.
Vad är din målgrupp?
– Från 15 till 95 år, det ska finnas för alla.
Vad är dina planer framåt?
– Jag vill utveckla Eva shop och jag tycker möten och den personliga servicen.