Den 21 juli hade den nyskrivna operan "The Importance of Being Earnest" premiär i Bröllopssalen på Vadstena slott. Föreställningen har fått fina recensioner och alla biljetter är nu slutsålda. Sebastian Durán som gör den manlige huvudrollen i operan, är glad och nöjd över det fina mottagandet.
– Det är ett fantastiskt privilegium att få göra en nyskriven roll som är anpassad efter min röst. Den framhäver min röst på bästa sätt, säger Sebastian Durán.
För två år sedan gjorde han audition för Vadstena-Akademien och i januari år 2016 blev han erbjuden rollen som Jack (John) Worthing i "The Importance of Being Earnest". En komisk opera som bygger på Oscar Wildes pjäs med samma namn. Tonsatt av B. Tommy Andersson och med libretto av William Relton.
– Det är underbart att vara här i Vadstena och njuta av denna pärla, säger Sebastian Durán.
Sebastian Durán kommer ursprungligen från Önnestad, en by utanför Kristianstad. Han är uppvuxen i en villa med stor trädgård och flera husdjur.
– Men jag hade ingen Svensson-uppväxt. Mina föräldrar kom till Sverige som politiska flyktingar och var typ de enda i Önnestad med utländsk härkomst, säger Sebastian Durán och fortsätter:
– Pappa är från Argentina och mamma från Polen. De träffades på en trafikskola i Kristianstad och blev sedan kvar där.
Musikintresset har alltid funnits i familjen. Men Sebastian är den enda av barnen som har valt satsa på musiken professionellt. Och det har gått bra, riktigt bra. Trots sin ringa ålder, 27 år, har han redan erhållit 16 stipendier, är utbildad både vid Musikhögskolan i Malmö och Operahögskolan i Stockholm. Han har dessutom gjort flera olika roller i Sverige, Norge och Köpenhamn. På frågan om han är, vad man brukar kalla ett underbarn, svarar Sebastian Durán ödmjukt:
– Vilde Frang sa en gång att alla barn är underbarn, men att alla är bra på olika saker. Och jag råkar vara bra på att sjunga och har ett intresse för det, säger han och fortsätter:
– Men bara för att det går bra betyder inte det att jag vill sluta kämpa. Min motivation är att alltid bli bättre. Det handlar om att höja sin lägsta nivå. Man kan inte bli bättre om man redan tror att man är bäst, säger han.
Sebastian Durán började ta sånglektioner i högstadiet och sjöng då mest pop och musikal. Under uppväxten spelade han även piano, cello och harpa. Men det var först när Sebastian som 15-åring började på Kommunala musikhögskolan som han fick upp ögonen för klassisk musik.
– Det första operastycket jag sjöng var "Im wunderschönen Monat Mai" ur Dichterliebe av Schumann, säger han och fortsätter:
– Min sånglärare Thomas Fröger var den första som såg styrkan i min röstkapacitet på ett positivt sätt. Jag minns att jag inte fick vara med i Kyrkans barnkör för att jag sjöng för starkt.
I början tyckte Sebastian att det var svårt att sjunga klassiskt. Men han tyckte att det var kul och såg det som en utmaning.
– Den klassiska musiken var främmande för mig och något jag ville utforska. För jag kände att jag fick utrymme för mina känslor genom den klassiska musiken, säger han.
Efter musikgymnasiet i Kristianstad, började Sebastian på Lilla Akademiens högskoleförberedande musikutbildning i Stockholm och fick en chock.
– Det är inte så många som sysslar med klassisk musik på hög nivå i Kristianstad. Jag fick en chock över hur bra alla var i Stockholm, samtidigt som jag blev sporrad av det och tänkte "Om jag vill syssla med musik, måste jag satsa och inte bara glida på min talang", säger Sebastian Durán.
Han liknar yrket som professionell operasångare med att vara elitidrottsman. Att det hela tiden gäller att anstränga sig och vara disciplinerad. Att äta sunt och sova bra.
– Som operasångare måste jag arbeta med rösten och kroppen hela tiden. Det är viktigt att vara i form och ständigt vara beredd. Om jag exempelvis ska sjunga en viss roll gäller det att börja med repertoaren i tid.
Hur skulle du beskriva din sångröst?– Jag tror att jag har en ganska fyllig röst med mycket färg i. En ganska smörig röst, men med integritet, säger Sebastian Durán.
När Sebastian under en period tvivlade mycket på sig själv, var hovsångaren Karl-Magnus Fredriksson, ett stort stöd för honom.
– Jag tog sånglektioner för Karl-Magnus Fredriksson och han fick mig att inse att alla har en unik röst som går att utforska. Han är nog en av de personerna som har gjort mest avtryck på mig, säger Sebastian.
Har du någon drömroll?– Eugen Onegin av Tjajkovskij.