Men mellan de två broarna ut till slottet finns numera inga båtar alls, medan det på högersidan framför slottet, där vallgraven går ut i hamnen som mynnar ut i Vättern, står båtar på rad.
– Vi tyckte det var trevligt att lägga till här framför slottet. Det är en lite cool miljö att ha båten i, säger en man som tillsammans med sin son inspekterar seglets rakhet.
De har seglat från Karlsborg över dagen och är nöjda med sin placering i "utkanten" av vallgraven.
Lite längre ned mot hamnen sitter hamnvärden Johan Lindell vid sitt hamnkontor. Han har fått sällskap av den vallgravsengagerade Christer Andersson till förmiddagskaffet.
– Det är ju helt dött på den sidan. Jag tycker det är för jävligt att vallgraven är helt tom. Vi skulle kunna ha haft så mycket mer liv runt slottet om vallgraven var fylld med båtliv, säger Christer Andersson.
Hamnvärden Johan Lindell på Visit Vadstena håller med Christer Andersson om trevligheten i om hela vallgraven användes som båthamn men han förklarar för både tidningen och Christer att det helt enkelt är en kostnadsfråga. Inte en fråga om vad Statens fastighetsverk, som förvaltar slottet, tycker om ett eventuellt båtliv runtom det anrika slottet.
– I takt med att fler båtägare ville vara utanför broarna för att inte begränsas av broöppningar på specifika tider så blev kostnaden per båt för hög. Det kostar skattepengar att öppna och stänga bron och när så få vill vara innanför broarna så blev det inte hållbart ekonomiskt. Men jag tycker det är tråkigt och vill också se båtar i vallgraven, säger Johan Lindell.
– Jag köper det där med ekonomin helt och hållet. Det Johan säger är ju rimligt, säger den inte längre lika kritiska Christer Andersson, men tillägger:
– Vi har en fantastisk stad, men man får inte bli hemmablind heller. Jag vill att Vadstena ska utvecklas. Området kring slottet är väldigt vackert, men det går att göra så mycket mer här.
Han får medhåll av Johan Lindell, som under kaffestunden då och då går undan för att välkomna nya gäster i hamnen. Johan och Christer spekulerar i om man inte skulle kunna använda vallgraven som en hamn för större båtar som kanske ligger kvar lite längre, inte åker in och ut genom broöppningen och som genererar mer pengar per båt. Då kanske det skulle vara värt att öppna bron trots allt, hoppas de.