"Vi prioriterar den här listan högt"

Hundratals synpunkter och felanmälningar på några månader. Vadstenas medborgarapp uppskattas på samhällsbyggnadsförvaltningen.

För två år sedan lanserade Vadstena kommun appen Ett bättre Vadstena, en app som medborgarna använder flitigt.

För två år sedan lanserade Vadstena kommun appen Ett bättre Vadstena, en app som medborgarna använder flitigt.

Foto: Katarina Hydén

Vadstena2022-02-03 08:00

Sedan ett par år finns appen Ett bättre Vadstena där medborgare kan lämna synpunkter och göra felanmälningar direkt till kommunen. På samhällsbyggnadsförvaltningen har det blivit ett uppskattat arbetsredskap

– Vi tycker det är väldigt bra, säger förvaltningschef Annika Toll.

Från 1 april 2021 till årsskiftet har de fått in hundratals ärenden. Det gäller avsaknad av anropsstyrd trafik, buskar som skymmer sikten, snöröjning, sjuka träd, brist på parkeringar, getingbon, lekutrustning som behöver ses över, nedskräpning och mycket mer.

– En stor del av det som kommer in handlar om trasig belysning och det är jättebra att ha medborgarna som inventerar det åt oss, säger Toll och skrattar.

– Vi prioriterar den här listan högt och går igenom den varje morgon för att se vad som behöver åtgärdas. Mycket skickas också vidare till Vattenfall.

Synpunkterna är ofta årstidsbundna men allt är definitivt inte klagomål. Det kommer beröm och en hel del idéer också.

– Det vi får in via Ett bättre Vadstena ersätter egentligen medborgarförslagen. Vissa förslag vet vi att det är utrett och går inte att gå vidare med och då svarar vi det. Andra lyfter vi i nämnden.

Synpunkter kan lämnas, via appen, till alla förvaltningar men enligt Annika Toll har de absolut flest ärenden.

– Vi får in det via systemet och svara via systemet, säger hon och tillägger att det också gör att antalet telefonsamtal minskar men att de ändå har mycket kontakt med medborgarna på ett positivt sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!