Många använder nytt sätt för synpunkter och klagomål

Nya systemet för synpunkter och klagomål i Vadstena kommun har varit i gång i sju månader nu. "Det har blivit enklare för alla", säger Martin Berry.

Kanslichef Martin Berry visar hur alla aktuella ärenden finns markerade på kartan över kommunen.

Kanslichef Martin Berry visar hur alla aktuella ärenden finns markerade på kartan över kommunen.

Foto: Katarina Hydén

Vadstena2020-10-05 08:00

"Ett Bättre Vadstena" heter verktyget som ska underlätta för kommunmedborgare och andra att lämna synpunkter och förslag samt att rapportera in brister till kommunen.

– Det finns tre vägar in, säger kanslichef Martin Berry.

Information tas emot via appen "Ett Bättre Vadstena", via kommunens hemsida och Facebook. Även tidigare vägar in såsom att ringa, mejla, skriva ett brev eller lämna synpunkt muntligt finns kvar.

Allt läggs in i systemet och hanteras sedan där utifrån ärendetyp och prioritet. 

– Vi får en tydlig bild av vad som kommit in, vilken handläggare som har hand om det och när det är klart, säger han.

Det går att följa sitt eller andras ärenden på webben under tiden det är aktuellt. Och allt som sker under processen från anmälan till åtgärd loggas i systemet.

Totalt har 282 ärenden hanterats i systemet sedan början av mars. Felanmälningar står för 80 procent av det som kommit in. Det mesta hamnar på samhällsbyggnadsförvaltningens bord. I många fall är det rapporter om trasig gatubelysning eller potthål i vägen.

Totalt sett har antalet inkomna ärenden ökat i och med det nya systemet, men om det beror på att det nu är enklare att rapportera eller att det fanns ett uppdämt behov går inte att uttala sig om påpekar Berry.

I det gamla systemet med medborgarförslag och "Tyck till" kunde man lämna både synpunkter och förslag.

– Det är betydligt mera synpunkter nu och lite färre förslag, säger han.

Tidigare var det också bara kommuninvånare som kunde lämna synpunkter. Nu kan vem som helst, som har något att förmedla, använda systemet.

– Många synpunkter om upplevd trängsel på Storgatan kom in i somras, säger han.

Den som vill lämna synpunkter eller rapportera någon brist kan göra det med namn eller helt anonymt. Uppgiftslämnaren kan välja om hen vill ha återkoppling i sitt ärende eller inte.

– Det har blivit enklare för alla, säger han.

Det gäller såväl lämnandet av synpunkter som administrationen. Att allt finns samlat på ett och samma ställe ger en bättre överblick. Alla ärenden kan följas och de riskerar inte att något hamnar mellan stolarna.

– Det är ett system som både når ut och förenklar vardagen för oss, säger han.

Redan nu har många använt det nya systemet och Martin Berry förklarar att det kommer att vara möjligt att hela tiden förändra det utifrån behov som kan komma till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!