Kommunen stängde vallgraven: "Ett ganska enkelt beslut"

När båtlivet i Vadstena slotts vallgrav diskuteras verkar en vanlig missuppfattning vara att det är Statens fastighetsverk som sätter stopp för båtrörelse i vallgraven. Det handlar i själva verket om kommunala kostnader för broöppning.

Den öppningsbara bron över vallgraven i Vadstena.

Den öppningsbara bron över vallgraven i Vadstena.

Foto: Anton Rimstedt

Vadstena2022-07-20 18:00

– Det är Vadstena kommun som ansvarar för vallgraven och för broöppningen, genom avtal. Att det inte finns båtar i vallgraven är inte av kulturella skäl. Vi har inte satt något stopp för båtar, det handlar om att kommunen anser det vara för dyrt eller för krångligt med fasta broöppettider, säger Thomas Johansson, kommunikationsdirektör på Statens fastighetsverk, som är den myndighet som förvaltar slottet i Vadstena.

När vallgraven diskuteras i lokala grupper på sociala medier har ibland Statens fastighetsverk, felaktigt, fått skulden för den båttomma vallgraven. Broöppningen, eller bristen på den, ansvarar alltså Vadstena kommun för, och efterfrågan på båtplats innanför broarna är numera inte tillräckligt stor för att täcka de kostnader som regelbunden broöppning innebär för kommunen. Mikael Lilja är kommunens mark- och exploateringschef.

– Den gamla bron stod öppen vissa delar av dygnet, och då var efterfrågan betydligt större att ha sin båt inne i vallgraven. Men med den nya bron så förändrades möjligheterna att hålla den öppen på det sättet, och sista öppningen skedde klockan 19. Det minskade intresset för att ha båt i vallgraven och har vi bara runt sju intressenter så funkar det inte ekonomiskt, säger Mikael Lilja och fortsätter:

– Jag har inga som helst problem att försvara beslutet att inte öppna bron för båtar. När efterfrågan är så pass låg som att det handlar om sex-sju båtar som vill in där, och vi pratar om kostnader på runt 135 000 medan intäkterna skulle landa runt 15 000, så är det inte ekonomiskt försvarbart. En kommun måste också gå runt, så det var ett ganska enkelt beslut.

Mikael Lilja ser dock problem med utebliven rörelse i vallgraven.

– Det är jättesynd, jag vill ha liv i vallgraven. Vattnet blir också stillastående, vilket gör att vallgraven successivt växer igen. Det är ett problem.

Runt hamnen har olika lösningar diskuterats, såsom att släppa in större båtar under längre tid, eller att utveckla hela slottområdet på nya sätt, finns det inte andra lösningar?

– I nuläget har jag inget bra svar tyvärr, just nu är det det här som gäller. Men det kan finnas andra lösningar på broöppningar. Jag vet inte, men jag har definitivt inte slängt yxan i sjön, säger Mikael Lilja.

Karta: Vadstena Slott
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!