Studentmössa pÄ villovÀgar i Vadstena

Kalles studentmössa har försvunnit i posten, inte bara en gÄng utan tvÄ och Àr nu spÄrlöst borta.

Hanna Casell och Kalle Casell.

Hanna Casell och Kalle Casell.

Foto: Privat bild

Vadstena2023-06-08 15:23

NÀr Hanna Casell frÄn Vadstena skulle hÀmta ut sonen Kalles studentmössa pÄ OKQ8 i Vadstena uppgav hon den fyrsiffriga koden hon hade fÄtt.

Men det fanns ingen mössa att hĂ€mta. 

– Jag blev paff och förvĂ„nad. Vem vill ha nĂ„gon annans studentmössa? Den mĂ„ste tillbaka till Kalle, tĂ€nkte jag.

Studentmössan hade lÀmnats ut till en annan kund och vÀl hemma sÄg mannen att han hade fÄtt fel paket och ÄterlÀmnade personligen det till macken samma dag.

I samma veva skrev Hanna ett inlÀgg pÄ Facebook och frÄgade om nÄgon av misstag fÄtt hennes paket och bad personen att i sÄ fall höra av sig till henne. Mannen hörde av sig och Hanna besökte macken pÄ nytt.

– Men det fanns inget paket och ingen pĂ„ macken kunde minnas att paketet hade lĂ€mnats tillbaka. Det borde ju ligga pĂ„ en hylla, men ingen kunde hitta det. Misstag kan ske sĂ„ jag Ă€r inte arg, men det Ă€r jĂ€tteegendomligt, sĂ€ger Hanna.

Ove Eriksson, regionchef för ombud och boxar pÄ PostNord, beklagar det intrÀffade.

– Det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt det som har hĂ€nt. Jag tror det Ă€r rena slumpen och mĂ€nskliga faktorn att det blev sĂ„ hĂ€r. 

Paketet var skickat som ett brev men var för stort för postlĂ„dan. DĂ„ ska brevbĂ€raren lĂ€mna paketet i en vattentĂ€t pĂ„se och hĂ€nga det pĂ„ brevlĂ„dan eller dörren hos mottagaren. Men anser brevbĂ€raren att det ej Ă€r sĂ€kert ska det lĂ€mnas till ett ombud. För att sen kunna hĂ€mta ut paketet hos ombudet krĂ€vs enbart en fyrsiffrig kod. 

SÄ man kan hÀmta ut brev utan legitimation?

– Ja, dĂ„ det Ă€r brev som normalt skulle lĂ€ggas i brevlĂ„dan. Man gĂ„r pĂ„ de fyra siffrorna kunden har och det kan ha varit flera brev med samma siffror, och utan krav pĂ„ legitimation upptĂ€cktes inte felet.

Vad gör ni för att undvika detta igen?

– Vi har uppföljningssamtal med alla vĂ„ra ombud. Vidare följer vi regelbundet upp inkomna kundsynpunkter och reklamationer. Det finns ocksĂ„ digitala utbildningar med certifiering för personal hos vĂ„ra ombud.

MackÀgaren Lars Fredriksson har ingen kÀnnedom om att paketet har lÀmnats tillbaka.

– Jag ber om ursĂ€kt för det som har hĂ€nt. Vi hanterar mycket paket och det kan bli fel ibland.

undefined
Hanna Casell och Kalle Casell.

PostNord lovat att ersÀtta Kalle med en ny mössa. FrÄgan Àr nu om han hinner fÄ den i tid.

– Jag hoppas bara fĂ„ en mössa till studenten. Företaget vi köpte mössan frĂ„n ska försöka hinna göra en ny och skicka till mig. Men jag har Ă€ven blivit erbjuden att lĂ„na en studentmössa av en Vadstenabo.

Mamma Hanna tror inte att den gamla mössan kommer till rÀtta.

– Nej, jag har tappat hoppet.

Karta: Vadstena
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!