Studentmössa på villovägar i Vadstena

Kalles studentmössa har försvunnit i posten, inte bara en gång utan två och är nu spårlöst borta.

Hanna Casell och Kalle Casell.

Hanna Casell och Kalle Casell.

Foto: Privat bild

Vadstena2023-06-08 15:23

När Hanna Casell från Vadstena skulle hämta ut sonen Kalles studentmössa på OKQ8 i Vadstena uppgav hon den fyrsiffriga koden hon hade fått.

Men det fanns ingen mössa att hämta. 

– Jag blev paff och förvånad. Vem vill ha någon annans studentmössa? Den måste tillbaka till Kalle, tänkte jag.

Studentmössan hade lämnats ut till en annan kund och väl hemma såg mannen att han hade fått fel paket och återlämnade personligen det till macken samma dag.

I samma veva skrev Hanna ett inlägg på Facebook och frågade om någon av misstag fått hennes paket och bad personen att i så fall höra av sig till henne. Mannen hörde av sig och Hanna besökte macken på nytt.

– Men det fanns inget paket och ingen på macken kunde minnas att paketet hade lämnats tillbaka. Det borde ju ligga på en hylla, men ingen kunde hitta det. Misstag kan ske så jag är inte arg, men det är jätteegendomligt, säger Hanna.

Ove Eriksson, regionchef för ombud och boxar på PostNord, beklagar det inträffade.

– Det är jättetråkigt det som har hänt. Jag tror det är rena slumpen och mänskliga faktorn att det blev så här. 

Paketet var skickat som ett brev men var för stort för postlådan. Då ska brevbäraren lämna paketet i en vattentät påse och hänga det på brevlådan eller dörren hos mottagaren. Men anser brevbäraren att det ej är säkert ska det lämnas till ett ombud. För att sen kunna hämta ut paketet hos ombudet krävs enbart en fyrsiffrig kod. 

Så man kan hämta ut brev utan legitimation?

– Ja, då det är brev som normalt skulle läggas i brevlådan. Man går på de fyra siffrorna kunden har och det kan ha varit flera brev med samma siffror, och utan krav på legitimation upptäcktes inte felet.

Vad gör ni för att undvika detta igen?

– Vi har uppföljningssamtal med alla våra ombud. Vidare följer vi regelbundet upp inkomna kundsynpunkter och reklamationer. Det finns också digitala utbildningar med certifiering för personal hos våra ombud.

Mackägaren Lars Fredriksson har ingen kännedom om att paketet har lämnats tillbaka.

– Jag ber om ursäkt för det som har hänt. Vi hanterar mycket paket och det kan bli fel ibland.

undefined
Hanna Casell och Kalle Casell.

PostNord lovat att ersätta Kalle med en ny mössa. Frågan är nu om han hinner få den i tid.

– Jag hoppas bara få en mössa till studenten. Företaget vi köpte mössan från ska försöka hinna göra en ny och skicka till mig. Men jag har även blivit erbjuden att låna en studentmössa av en Vadstenabo.

Mamma Hanna tror inte att den gamla mössan kommer till rätta.

– Nej, jag har tappat hoppet.

Karta: Vadstena
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!