- Sommaren har varit bra men lite besvikna är vi på att vi inte kommit längre. Det säger Christer Brimalm i järnvägsföreningen i Vadstena. Föreningen har fått tag i maskiner som underlättar upprustningsarbetet och en hel del material. Bland annat har Banverket i Nässjö bidragit med 900 slipers. Ekonomin är i balans.
- Men vi skulle fortfarande behöva vara fler som jobbar, fler händer helt enkelt, konstaterar Christer Brimalm.
Han säger vidare att kraven från myndigheterna har ökat vad avser dokumentation, regelverk och rutiner.
Nästa år skall trafiktillstånden omprövas för alla museijärnvägar och då höjs ribban ytterligare. Vi blir kanske ett testfall. Nytt är till exempel att nykterheten skall kontrolleras för all personal som har med trafiken att göra.
Föreningens cafévagn har haft en lyckad säsong, inte minst under onsdagarnas nostalgikvällar då vagnen stått uppställd på stickspåret utanför Leksaksmuseet.
Alla viktiga växlar på bangårdsområdet är vid det här laget renoverade.
- Så snart banområdet är helt klart skall det bli fart på slipersbytet från Katarinaskolan till Pilgrimsvägen. Ett stort arbete på den etappen blir bytet av hela spåret i plankorsningen med Hovsvägen, förutsäger Christer Brimalm.
Föreningens stora ånglok förblir utlånat till Tjustbygdens järnvägsförening även i början av nästa sommar. Men till veterandagen på sensommaren skall storloket vara tillbaka i Vadstena.
- Egentligen är det först då vi åter kan köra till Fågelsta, eller i varje fall till Aska, som loket kommer till sin rätt. Men det stora loket är förstås musealt och historiskt mer korrekt och pampigare att titta på för besökare än det lilla. Och naturligtvis är det en viktig symbol för vår nystart när paradloket vänder åter till hemmaplan, säger Christer Brimalm.