Mattias Oscarsson om handeln i Motala och Vadstena

Det är bara 17 kilometer mellan Motala och Vadstena. Ändå kan företagarna Mattias och Tijana Oskarsson på Bond se stora skillnader i handeln.

Mattias och Tijana Oskarsson på Bond i Vadstena tänker inte börja med onlinehandel som de ser som det största hotet mot handeln. De tänker fortsätta kämpa för fysiska möten.

Mattias och Tijana Oskarsson på Bond i Vadstena tänker inte börja med onlinehandel som de ser som det största hotet mot handeln. De tänker fortsätta kämpa för fysiska möten.

Foto: Rita Furbring

Vadstena2023-04-08 17:00

Vi har i flera artiklar berättat om cityhandeln i Motala. Mattias Oskarsson har varit egenföretagare i många år och han började sin bana här. Efter att ha sålt herrkläder i Baltzarhuset flyttade han, som en av de första, hösten 2000 in i nya Cityhuset med herrbutiken Oscars.

Hur upplevde du gallerian då?

– Fantastiskt. Lundbergs som ägde det gjorde jättemycket för att få det attraktivare också. De fyllde på alla lokaler i princip. Det fanns en sådan bra mix av butiker att man drog till varandra.

Även resten av centrum minns Mattias som fullt av liv.

– Lördagar var galet för alla tog med familjerna till stan. De shoppade och fikade. Vår butik hade 376 kvadratmeter säljyta och vi var mellan 4-8 personer som jobbade på lördagar.

Mattias sålde verksamheten 2009 men inte för att det gick dåligt, säger han, utan för att han blev tillfrågad om att sälja.

– Jag kände att jag ville prova nya saker i livet också.

undefined
Mattias Oskarsson har lång erfarenhet av att driva butik både i Motala och Vadstena. Han har sett stora förändringar ske i båda städerna.

Mattias drev under flera år olika företag parallellt, bland annat Hotellet bar och grill i Motala. Men redan 1999, innan flytten till Cityhuset, sålde han herrkläder även i Vadstena.

– Då var det så lugnt där så det var inte värt att ha öppet året runt. Jag hyrde olika lokaler mellan april och september. 

Mattias som bott och verkat i båda grannkommunerna har länge kunnat följa handelsutvecklingen från två håll.

– Det har inte hänt någonting i Motala på nära 25 år. Centrum skulle göras i ordning. Politikerna och köpmännen, vi satt ihop och diskuterade och ritade torget redan då. Det var klart hur det skulle se ut, minns han och fortsätter:

– Det fanns planer på att göra iordning Stadsparken och knyta ihop den med badmöjligheter. Det skulle byggas bodar där folk kunde bedriva försäljning och café vid vattnet.

Vad som riktigt hände vet han inte, mer än att politiken bytte ut spelare.

Fram till för två år sedan drev han även en filial till Vadstenabutiken Bond, i Gallerian i Motala. Förutom höga hyror ledsnade han på att så få människor passerade.

undefined
Om Mattias Oskarsson fick bestämma skulle han bara fylla en galleria i Motala och koncentrera övriga butiker längs Kungsgatan.

Mattias tror, sett ur handlarperspektiv, att ett sätt att få liv i Motala centrum skulle vara att återuppta planen på en badplats och bodar nere vid sjön, men även skapa affärsmöjligheter och grönområden på torget.

Han tror också på att bara ha en galleria med butiker, inte två och att koncentrera handeln längs Kungsgatan.

Vilken är den största skillnaden mellan Motala och Vadstena tycker du?

– Vadstena är för det första en kulturell stad. Folk som kommer hit uppskattar små butiker och den här privata känslan, inte att det är en galleria eller ett köpcenter.

Han ser även en tydlig utveckling från sommarstad till året-runtstad och pandemin har, hur märkligt det än kan låta, haft en positiv effekt på handeln. 

– Under coronatiden fick Vadstena ett lyft med nästan 100 procent fler turister. Många köpte husbilar och båtar. Vi gick från över 600 000 besökare på en sommar till över en miljon. 

– De som aldrig varit i Vadstena förut de har kommit tillbaka 3-4 gånger om året. Utan covid hade Vadstena inte varit där det är i dag.

undefined
Mattias och Tijana Oskarsson på Bond i Vadstena tänker inte börja med onlinehandel som de ser som det största hotet mot handeln. De tänker fortsätta kämpa för fysiska möten.

Tijana Oskarsson, delägare i Bond, tror att en annan framgångsfaktor för Vadstena är alla egenföretagare.

– Vi är drivande och stöttar varandra. Det är stor skillnad om du jobbar för någon annan. Då vet du att klockan sex kan du gå hem och inte bry dig mer. Som egen företagare slutar du aldrig att jobba.

Vilka är era utmaningar?

– Vädret, säger Tijana och skrattar. Om det är kallt, regnigt och tråkigt så har vi inga tak och då kommer inte folk. Då kanske man väljer att åka till en större galleria istället. Där tappar Vadstena lite. Det får heller inte vara för varmt för då är alla och solar och badar.

Lågkonjunkturen, säger paret, har inte slagit hårt mot deras verksamhet. Samtidigt försöker de att anpassa utbud och priser. 

– Vi minskar hellre våra marginaler för att kunderna ska komma tillbaka, säger Mattias.

undefined
De kläder Hannes Wahlstrand Hyvönen vill bära finns inte i Motala, säger han.

Båda framhåller att online-försäljningen är en tuff konkurrent för handeln, men att gå den vägen själva är inget alternativ. 

– Vi vill inte det. Då hade vi bara suttit hemma och jobbat och inte haft någon butik. Vi vill inte vänja folk att beställa hemifrån utan komma hit, säger Tijana.

Hur ska ni få yngre kunder till Vadstena?

– De måste släppa taget om sina telefoner och vilja komma ut i butikerna för att få personlig service. Om online-handeln fortsätter kommer inget att överleva, det är den största boven, säger Mattias Oskarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!