"Det här är en drömbil hos många sportbilsfantaster"

Arneberga utanför Vadstena är nu centrum för en ny sportbilsfabrik.

Thomas Kümmerling poserar intill prototypen av en Backdraft HMC Classic.

Thomas Kümmerling poserar intill prototypen av en Backdraft HMC Classic.

Foto: Mikael Grahn

Vadstena2023-08-06 16:18

Vi möter upp Thomas Kümmerling, entreprenör och ägare av HMC Handmadecars utanför fabrikslokalen i Arneberga. Thomas är snabb att kommentera när han ser vår firmabil som vi parkerat utanför fabriken:

– Kör du en Clio! Jag behöver reservdelar till några racingbilar. Kan du tänka dig att åka kollektivt hem? Säger Thomas skämtsamt.

Vi tar därefter gemensamt de första stegen in i bilfabriken. Vi möts omgående av en blå sportig cabriolet med runda former och vita linjer. Vi stannar upp och begrundar företagets första prototyp av en Backdraft HMC Classic. En modern kopia av racingbilen AC Cobra som tillverkades mellan åren 1962–1968.

För att förstå hur HMC Handmadecars uppkom på landet utanför Arneberga backar vi bandet. Året var 1998 när Thomas flyttade till Vadstena från Stockholm med sin fru Åsa. Han fortsatte att veckopendla och jobba vidare med sina företag i Stockholm fram tills 2017, då han slutligen bestämde sig för att sälja merparten av sina dåvarande tio företag.

 Året senare blev startskottet för HMC Handmadecars.

 – Jag kom i kontakt med två kreativa killar som drev en serviceverkstad. När deras företag senare lades ned vände de sig till mig och presenterade idén med att fabriksbygga kit-cars (bilar i byggsats). Jag blev intresserad och tog möjligheten och grundade därefter HMC Handmadecars.

Vad gör den här bilen så speciell?

– Det är en ikonisk racingbil med en bensindriven V8-motor, konstruerad av den amerikanske racingföraren Caroll Shelby. Den är lite som bilarnas Harley Davidsson, berättar Thomas.

Med nuvarande bemanning kan företaget producera 10–12 bilar per år. I nuläget har Thomas en anställd biltekniker samt tre konsulter. På sikt hoppas han att företaget kan växa upp till 60–70 anställda.

 – Men allt beror på marknaden och dess gensvar, förklarar Thomas.

 Hur länge klarar ni er på den här fabriksytan?

– Den här är på 500 kvadratmeter men ska utökas med 150 till. Vi har en fastighet på 3300 kvadratmeter i närheten som vi kan flytta till vid behov. Men det ryms 10-12 personer i den här lokalen så den räcker ännu.

Med ett pris från drygt två miljoner kronor är det inte en bil för allas plånböcker. Men Thomas ser inte det som ett hinder.

– Det här är en drömbil hos många sportbilsfantaster. Som det ser ut nu har jag förfrågningar från hela Medelhavsbältet. Eftersom bilen har CoC-dokument kan den säljas på fler marknader än den europeiska, vilket gör att vi har en stor målgrupp.

Är det ett krävande jobb att få en bil godkänd för serieproduktion?

– Det är mycket problemlösning som krävs för att få sin bil EU-typgodkänd, så den kan serietillverkas, säljas och registreras för gatubruk i hela EU. Jag vet inte hur många gånger vi har skruvat isär- och skruvat ihop vår prototyp för att göra justeringar. Vi har varit sex till sju gånger på CSI i Milano, Italien, ett certifieringsföretag där vi bland annat gjort bromstesterna för bilen. Vägen Vadstena till Milano kan jag. Den tar exakt 24 timmar med bil och släp, säger Thomas och skrattar innan han fortsätter:

– Om alla bilägare förstod vilket jobb det är att genomföra alla tester skulle man inte tro att det är sant, säger Thomas.

Han berättar vidare att åren under pandemin var utmanande.

– Det var två jobbiga år. En gång fick vi vända i Tyskland när vi skulle till Milano. Ett annat tillfälle blev vi stoppade i en by i Italien för att det hade brutit ut Corona. Det stod poliser överallt. Det var som en film. Man trodde knappt det var sant!

Skulle du starta företaget igen om du visste hur mycket jobb det innebär?

– Nej, jag är för gammal nu. Jag fyller snart 65 så den tiden har passerat, säger Thomas.

Hade det hindrat dig om du vore 20 år yngre?

– Nej absolut inte. Vi har jobbat med fantastiska konsulter och det är inte omöjligt att starta en bilfabrik. Men det kostar mycket pengar och tar lång tid. Jag har lagt 100 procent av min tid på det här projektet under fem års tid. Och sen vet vi inte facit. Kommer vi lyckas sälja bilen? Jag är glad att allt är självfinansierat. För det är en press att ta in extern finansiering som ska ha tillbaka pengarna och lite till.

Vad händer härnäst?

– Nu ska vi få ut bilen i Europa och världen. Visa att vi finns. Att världens enda fabrik för serietillverkning av en Backdraft HMC Classic finns i Arneberga, Vadstena.                          

Karta: ARNEBERGA 127
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!