– Det är jätteroligt här. Vi har bra fröknar och det finns mycket att göra. Vi är ganska kreativa och brukar hitta på egna aktiviteter också. Just nu håller vi på att öva på en zombieteater som vi själva har kommit på, säger Cornelia Hallberg.
Dalsgårdens fritids har fått ny färg på väggarna. I höstas rustades även det tidigare ålderdomshemmet upp med ett nytt elsystem. Fritidset har tre våningar med olika aktiviteter i varje rum. På övre plan finns till exempel utrymme för de som vill leka med dockor, bygga med lego eller måla. Det finns även rum för en låtsatsskola och en låtsatsaffär.
– Men populärast är nog kuddrummet. Där brukar det vara full aktivitet med kojbygge, säger fritidspedagog Emma Asplund Jonsson, som arbetat här i tre år.
– Men vi har inte fullsmockat med aktiviteter. Hit ska barnen komma och känna sig lite mer fria i vad de vill göra. Vi är en förlängning av skoldagen, kan man säga.
Det var först förra året som Skolverket kom med en egen läroplan för fritidsverksamhet i Sverige – något som Emma Asplund Jonsson tycker är ett uppsving.
– Fritids har varit lite bortglömt och inte haft så hög status. Men jag tycker att det är viktigt att visa att vi också är en pedagogisk verksamhet, så det känns bra att vi nu har en läroplan där det tydligt står vad vi har för målsättningar.
På Dalsgårdens fritids är det i dagsläget 50 barn inskrivna. Åldrarna är mellan nio till tolv år. Varje vecka utses två matvärdar som står för servering av mellis samt torsdagarnas bakning. Ibland gör verksamheten även utflykter tillsammans.