Josefin som är född i Sörmland, men bott på flera platser runt om i landet under sin uppväxt, landade i Vadstena för tre år sedan med sin familj. Tillsammans med maken driver hon Vadstena konstgjuteri. Men Josefin jobbar även inom en helt annan bransch, medicinteknik. Hon är teknisk chef, en av medgrundarna och uppfinnarna i företaget Presscise.
Uppe på en hylla på kontoret på Blomvallagatan står två provben iklädda produkter som Josefin varit med och tagit fram. Men vägen till färdigt resultat, genom forskningsbaserat arbete, har varit lång och ganska krokig, medger hon.
Josefin berättar om sin bakgrund som började med en hantverksutbildning i Dalsland, där hon också träffade sin blivande man Richard. Senare hamnade hon på högskolan i Borås för att studera teknisk textil.
– Jag ville komma fram till användbara och praktiska lösningar. Det var roligt och utmanande.
Med ett stort intresse för dykning, men lite pengar på kontot som studenter, tvingades hon och Richard köpa begagnad utrustning till en början. Samtidigt tänkte hon: "hur svårt kan det vara att laga dräkterna själv?".
Tack vare en tidigare bekant kom Josefin i kontakt med företaget Waterproof International där man designar, tillverkar och säljer dykardräkter. Hon bad om att få komma och hälsa på i verksamheten. Det ledde först till en praktikplats och därefter till ett förfrågan om att gå in som produktutvecklare, parallellt med högskolan. Josefin fick på så vis vara med och ta fram ett underställ som sitter samman med en torrdräkt.
– Det var den första i sitt slag på världsmarknaden, säger Josefin som medger att hon var jättenervös inför uppdraget.
Efter utbildningen blev hon kvar på högskolan i Borås där hon började jobba med olika forskningprojekt. I ett av dem kom hon i kontakt med en biomatematiker och en kirurg. De ville utveckla en idé om ett nytt smart bandage.
– Det var skitspännande, säger Josefin som fick i ansvar att koordinera projektet.
– Det finns fem patent i bolaget. Två av dem är mina ursprungsidéer.
Hon håller fram ett elastiskt bandage, som hon säger har unika egenskaper, och två olika stödstrumpor. Bandaget ska vara lätt att applicera. Även den som är ovan kan, enligt Josefin, applicera det med rätt tryck. Produkterna uppges också passa alla, oavsett tjocklek på ben.
Företaget jobbar mot distributörer i olika länder och det finns en viss global försäljning av produkterna. Olika pilotförsök har genomförts och förhoppningen är att nå ut till fler efter pandemin, gärna vårdcentraler och äldreboenden.
– Men vi har inte som vision att bygga upp en stor sälj- och marknadsorganisation. Det här är ett forskningsbaserat bolag som kräver större aktörer för hjälp med distribution och marknadsföring.
Samtidigt kräver arbetet uthållighet. Verksamheten kostar mycket pengar att ha på marknaden, medger Josefin. Att komma in inom den offentliga sjukvården beskrivs som nästan omöjligt.
– Det är väldigt många steg innan man kan släppa ut en produkt på marknaden. Kravspecifikationen är i vissa fall omöjlig att uppfylla med nya unika modeller. Ett sätt att bli aktuell för en eventuell upphandling inom den svenska vården, är att företagets produkter börjar användas på kliniker så att de sedan efterfrågas, säger Josefin Damm.