Alla i Vadstena kommun som har hemtjänst har fått ett brev där det står hur de ska beställa covid-vaccination och efter bokning fått ett svars-sms med adress för vaccinationen. Flera personer har nu beställt färdtjänst och blivit avsläppta vid vårdcentralen för att där inse att vaccinationen ska ske i det som varit Culinars matsal, ett antal hundra meter därifrån.
Det innebär att en del personer med rollator eller rullstol har behövt kämpa sig fram i snö och halka, uppger en person som kontaktat tidningen. Inte heller har alla varit klädda för att vara utomhus då de trott att det bara skulle handla om att kliva ur taxin och in på vårdcentralen.
På vårdcentralen i Vadstena bekräftas att flera personer kommit dit i tron att det är där vaccinationen ska ske och att man i en del fall hjälpt personer att boka en ny färdtjänsttransport för att personen ska kunna ta sig till Culinar.
Felet har visat sig vara adressen som angivits i Region Östergötlands svars-sms. I sms:et som bekräftat bokningen har det stått Jungfruvägen 5, vilket är vårdcentralens adress.
Vårdenhetschef Britt Strömbäck kan berätta att informationen när man bokar är korrekt, men att det dessvärre varit fel adress i bekräftelsen som man fått som sms.
– Jag har ringt och pratat med färdtjänsten och försökte förklara att de kan fråga när personer bokar till vårdcentralen om det är vaccination, säger hon.
På så vis ska ingen behöva bli avsläppt på fel ställe. Hon meddelar också att de bett färdtjänstchaufförerna att sprida informationen sinsemellan också.
Från vårdcentralen i Vadstena har man också kontaktat Region Östergötlands IT-support så att den felaktiga adressen kan ändras i kommande sms.
Britt Strömbäck har inte någon uppgift om hur många som släppts av vid vårdcentralen istället för vid Culinar.
– Mestadelen har kommit rätt, men det är ju tråkigt när folk kommer fel överhuvudtaget. Men vi har försökt rätta till felet, säger hon och fortsätter:
– Det är ju tråkigt när folk kommer fel. De är ju klart ganska irriterade och det har man full förståelse för.
Det har även inneburit en del extraarbete för personalen på vårdcentralen då de behövt hjälpa till eller förklara.
– Men det är tråkigast för personerna själva som kommer fel.
Hon hoppas att vidtagna åtgärder nu ska innebära att ingen ska behöva hamna fel när de ska vaccinera sig.