â Lite pyssel Ă„terstĂ„r, besiktningen Ă€r inte gjord och nu Ă€r det semester, sĂ€ger Trafikverkets projektledare Torbjörn Arvidson.
Men visst kan man stĂ€lla sig lite undrande. Asfalten ligger dĂ€r den ska. Inbjudande svart, sĂ„ lĂ„ngt blicken nĂ„r frĂ„n korsande vĂ€gar. Linjerna Ă€r mĂ„lade, men det gĂ„r inte att ta sig in hĂ€r med bil â betongblock tĂ€cker hela vĂ€gbredden.
Ryktet har gÄtt att pÄslÀppet ska dröja till 9 september och invÀnta invigning av kung Carl XVI Gustaf ...
â Nej, sĂ„ "bra" Ă€r det inte. Och det blir INTE kungen som inviger, bemöter Torbjörn Arvidson med en lĂ€tt skratt.
DÀremot verkar det stÀmma att trafiken inte kommer igÄng förrÀn till nÀmnda datum.
â Besiktningen ska vara avklarad en vecka innan, sĂ„ det kan alltsĂ„ Ă€ndĂ„ bli en vecka utan trafik pĂ„ fĂ€rdig vĂ€g. Om nu tidigare planering fortfarande gĂ€ller. Det har varit en del turer kring det hĂ€r, sĂ€ger Arvidson.
Vad Àr det för arbete som ÄterstÄr?
â SlĂ€nter ska justeras och alla skyltar Ă€r inte pĂ„ plats. Och sĂ„ mĂ„ste förbifarten godkĂ€nnas i besiktning, annars kan vi inte ta ansvar för om nĂ„got skulle hĂ€nda pĂ„ grund av vĂ€gen. Skulle vi tillĂ„ta trafik nu och det sker en olycka, lĂ€ggs ansvarat istĂ€llet pĂ„ entreprenören och det vill vi inte, svarar Torbjörn Arvidson.
Hur besiktigar man en vÀg?
â Kollar ytlagret, att rĂ€tt material anvĂ€nts och att nödvĂ€ndiga prover pĂ„ jĂ€mnhet och packning tagits. Men det klart, mycket Ă€r ren formalia.
Ăr det mĂ„nga som undrat varför det inte fĂ„r köras pĂ„ förbifarten?
â Nej, faktiskt inte. Men jag vet att mĂ„nga Ă€ndĂ„ tar sig in pĂ„ den för att cykla eller promenera.