- Hon är verkligen svårnavigerad. Man får användning för alla sina sjökunskaper. Men med is i magen går det, förklarar kaptenen, Peter Almfelt från Göteborg. Detta är ett verkligt originellt fartyg, det är roligt, tillägger han.
På andra sidan hamnkanalen står Lars Ortin från Vadstena och fotograferar. Han väntar på att unionsflaggan ombord ska veckla ut sig i den svaga vinden.
"Förspilld mannakraft"
- Jag var och kollade när den byggdes för tio år sedan. Det är ett bra initiativ, men egentligen handlar det som förspilld mannakraft, säger han.
I likhet med många andra tycker Lars Ortin att ångmaskinen är särskilt intressant, byggd som den är efter originalritningar på Motala Verkstad.
- Den har Motalaborna all anledning att vara stolta över.
Carl Broberg från Linköping står vid landgången och tar betalt, guidar och visar folk tillrätta. I tre veckor har han detta annorlunda sommarjobb och följer Eric Nordevall II.
Födelsedagsfirande
Fyra timmar var beräknat för färden från Forsvik till Vadstena. Men ankomsten till Vadstena blev lite sen. Det kan ha berott på att eldaren Kjell-Arne Ferm från Tibro, Lillen kallad, firat sin 32-årsdag just denna morgon.
- Vi har redan haft ett par, tre hundra besökare och många som går ombord, berättar Britt-Marie Astanius tidigt på eftermiddagen, där hon går runt på kajen i blå 1800-talsklänning.
Hon jobbade som kontorist på Forsviks varv under den långa byggtiden. Nu är hon samordnare för resorna.
Läs mer i tisdagens Corren.