En baddare på broschyrer

Även i år gör Stefan Sahlén Vadstenas turistbroschyr. Det har blivit åtskilliga trycksaker genom åren för denne kommunikations- och reklamkonsult från Vadstena.

Foto:

VADSTENA2010-02-05 09:24

Han vet inte för vilken gång i ordningen han fått uppdraget, men det började när Gunnar Jivegård var turistchef på 1990-talet. Ett tag gjorde Stefan Sahlén även turistbroschyrer för hela Östergötland och tidningen Runt Vättern.

I år ska Vadstenabroschyren bli av en typ som han kallar inropare, en lite mer påkostad och tidlös trycksak att ha vid mässor och vid landets gränser, för att locka folk till Vadstena.

Liksom förra året ska turister även få en liten karta i visitkortsformat med serviceinformation.

- Den blev väldigt uppskattad, som att ha internet i fickan, berättar Stefan Sahlén.

Aldrig trött på Vadstena

Det svåra med uppdraget är inte att skriva bra texter.

- Svårast är att locka folk att läsa texten, säger han.

Ett knep i årets broschyr blir därför att gästskribenter medverkar.

Tröttnar du på att göra reklam för Vadstena år efter år?

- Nej, jag är tillräckligt intresserad av turistnäringen och hittar hela tiden nya spännande utvecklingsmöjligheter.

Sedan några år driver Stefan Sahlén även ett båtuthyrningsföretag.

Det började med några småbåtar i Vadstena hamn och handlar nu främst om båtar på Göta kanal.

- Kanalresor är jättestort ute i Europa. 90 procent av kunderna är vana kanalfarare. Vi har redan 20 veckor bokade till sommaren, berättar han.

Skrev om Halda

En gång var han lokalredaktör för Vadstena tidning. Men han började sin bana som ingenjör i Ludvika och extraknäckande reporter med kamera.

- 60 procent bättre lön som reporter avgjorde yrkesvalet.

När Stefan Sahlén skulle vara barnledig med sitt andra barn tyckte chefredaktören Sven Slotter att han nog skulle ha tid att skriva en bok.

Så kom det sig att han fick uppdraget att skriva "Halda - en svensk fickurfabrik".

- Jag tog fram farsans gamla Halda-skrivmaskin och tyckte att ämnet var fruktansvärt intressant.

När boken trycktes kom han i kontakt med grafikern Anders Trygg på tryckeriet i Klockrike som sådde de frön som ledde till att Stefan Sahlén så småningom blev egen företagare. Han skulle göra kundtidningar med en Mac.

Starten 1989 blev en smula dramatisk. "Jag kan ju alltid jobba på E-lux i Motala under tiden medan jag bygger upp det här", tänkte han, men då slog lågkonjunkturen till och E-lux varslade.

Krymande marknad

När Sahlén&Co var som störst fanns sex anställda, i dag återstår tre. Marknaden krymper, kunderna sköter alltmer av marknadsföringen på egen hand och via nätet.

Är du en typisk entreprenör?

- Ja, efter hand har jag nog blivit det. Jag har idéer och jag kan också omsätta dem i praktiken. Dagens skola fostrar inte entreprenörer, de märks på reaktionerna hos de elever och lärare som gör studiebesök hos småföretag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om