Red bull hävdar att Borghamnsföretaget inkräktar på deras varumärke eftersom de tycker att Reds är för likt Red bull. Red bull förlorade dock första ronden.
Red bull har skickat sina klagomål till Patent och registreringsverket (PRV) som håller ordning på vem som har rätt till de varumärken som används i Sverige. Enligt Red Bull har de lagt ner enorma summor på marknadsföring, enligt deras egna beräkningar rör det sig om 5,2 miljoner euro, motsvarande knappt 48 miljoner kronor.
Det har också gett effekt. Red bull har nästan 50 procent av den svenska marknaden för energidrycker. Enligt Red bull försöker Borghamnsföretaget snylta på denna lyckade marknadsföring.
Det företag som är motpart i striden heter Helhetshälsa Sverige AB. Det är de som har rättigheterna till varumärket Reds. De finns i den gamla lanthandeln i Borghamn och har ungefär 10 anställda. I sitt svar till PRV påpekar de att Red bull är en dryck medan de säljer tabletter. De vill inte ens förknippas med Red bull.
Det är dock något oklart vem som egentligen säljer produkter under varumärket Reds. På Borghamsföretagets hemsida finns inga produkter med det namnet. Däremot säljer Motalaföretaget Holistic ett kosttillskott under namnet Reds.
Corren har utan framgång sökt företrädare för Helhetshälsa Sverige AB.
Patent och registreringsverket konstaterar att det visserligen finns vissa varor i Helhetshälsa Sverige AB:s och Red bulls sortiment som har likheter, men myndigheten slår ändå fast att Red bull inte kan förväxlas med Reds.
Den kan dock bli en andra rond. PRV:s beslut kan överklagas fram till den 13 febuari.