Efterlängtad cykelväg kan stå klar 2026

Cykelväg mellan Vadstena och Motala dröjer ännu flera år. Tidigast till semestern 2026 räknar Trafikverkets projektledare, Niklas Landberg, att den kan stå klar.

Vägrenen är obefintlig på vägen mellan Vadstena och Motala och för den som cyklar eller går blir det trångt.

Vägrenen är obefintlig på vägen mellan Vadstena och Motala och för den som cyklar eller går blir det trångt.

Foto: Lillian Andersson

Vadstena2024-10-22 06:07

Nyheten i korthet

  • Cykelvägen mellan Vadstena och Motala, som har diskuterats i flera år, förväntas inte bli klar förrän tidigast sommaren 2026, enligt Trafikverkets projektledare Niklas Landberg.
  • Förseningarna har orsakats av flera faktorer, inklusive byten av projektledare, överklaganden av vägplanen och behovet av att flytta ledningar och riva byggnader.
  • Trots de ökade kostnaderna kommer prisökningen inte att påverka de kommunala budgetarna.

Önskemålet om en gång- och cykelväg mellan Vadstena och Motala har legat högt i många år. Som en pendlingsväg, en cykelväg till badplatser eller som ett extra plus för besöksnäringen bland annat.

Cykelvägen fanns med i Region Östergötlands länstransportplan för 2014-2025. 2015 tecknades en avsiktsförklaring mellan de båda kommunerna och Trafikverket. Då uppskattades kostnaden till cirka 20 miljoner kronor. Trafikverket skulle stå för hälften och de andra halvan delas lika mellan Vadstena och Motala. Byggstarten planerades till 2017.

Våren 2018 hade ännu ingen spade satts i marken. Först 2020 var vägplanen klar men byggstart våren 2021 blev det inte heller.

– Vägplanen överklagades och när jag kom in som projektledare 2022 hade den inte vunnit laga kraft, säger Niklas Landberg, projektledare.

Men mer har hänt på vägen.

undefined
Vägrenen är obefintlig på vägen mellan Vadstena och Motala och för den som cyklar eller går blir det trångt.

Landberg berättar att det bytts projektledare vid flera tillfällen vilket också skapat förseningar.

– När jag kom in i projektet skulle cykelvägen skulle vara klar 2023 men det behövde revideras omgående. Överklagan har varit den stora delen, sedan dess. Sen har det tagit väldigt lång tid komma vidare i projektet av flera anledningar. Ledningsflytt skall göras, ett par komplementbyggnader ska rivas samt att bygghandlingen behövde ändras från totalentreprenad till utförandeentreprenad.

Men trots allt finns det hopp om att det ändå ska bli en cykelväg.

– Just nu diskuterar vi med ledningsägarna, som är Vadstena och Motala kommuner samt Vattenfall, för att flytta ledningar. Vi jobbar också med en upphandling för att ta ned träd längs sträckan.

Till det jobbar man vidare med upphandlingen för själva vägbygget.

– Tidsplanen för upphandlingen av entreprenör är vintern 2024/2025 och att vi kan skriva kontrakt innan våren 2025. Efter det hoppas vi komma igång så snart det går, beroende på hur hård vintern blir.

undefined
Cykelvägen som planeras ska gå på den västra sidan av landsvägen och mellan väg och cykelväg blir det några meter brett dike.

Den totala sträckan är sex kilometer med tre meter bred cykelväg plus diken. Byggtiden beräknas till cirka 1,5 år

– Det är inga tunnlar, inte broar eller sådant. Det vi har är att vi måste flytta ett par stenmurar, vilket vi har fått godkänt från länsstyrelsen, säger Landberg och fortsätter:

– Vi ansluter till gång- och cykelvägen som går genom Vadstena camping och den kommer också rustas upp.

Blir det grus eller asfalt?

– Asfalt. Det ska vara ett pendlingsstråk och då måste det vara asfalt.

Och när kan vi börja cykla?

– Om allt går som planerat ska den vara öppen för trafik till sommaren 2026.

undefined
En hel del träd kommer att tas ned för att gång- och cykelvägen ska kunna byggas.

Hur mycket priset har stigit från start tills nu vill Landberg inte kommentera. Men pandemin och världsläget med anledning av kriget i Ukraina påverkar alla priser, så också detta.

– Det jag kan säga är att indexet ökat med över 50 procent sedan 2017 då beslutet togs om att bygga, plus all tid som det tagit extra. Det kommer till slut, i alla fall, bli en väldigt fin cykelväg som jag tror blir uppskattad och välanvänd, säger Landberg.

Redan 2018 hade summan dubblerats till 40 miljoner. Var det kommer att landa innan allt är klart går inte att säga fullt ut idag. Men från de båda kommunerna uppges att en prisökning inte kommer påverka den kommunala budgeten utan falla på Trafikverket.

– Vi har fått veta att vi ska inte bli belastade för mer än det som beslutats om. Avtalet som skrevs är det som gäller och jag räknar med att den budget som ligger på strax under tio miljoner är det som gäller får vår kommun, säger Mikael Lilja, mark- och exploateringschef i Vadstena kommun.

Karta: Hagebyhöga
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!