– Det har inte varit optimalt för våra kunder, medger trafikplanerare Nicklas Ebermark.
Tätortstrafiken i Vadstena drivs sedan 1 juli av Östgötatrafiken, på uppdrag av landstinget.
Före det datumet vilade ansvaret på Vadstena kommun och då var det dessutom gratis att nyttja bussen (linje 390).
Efter övertagandet har antalet resenärer kraftigt minskat, från omkring 30 till mellan fyra och fem per dag. Många skyller detta på att bussen går alltför sällan, jämfört med tidigare, och att linjesträckningen förändrats till det sämre.
En annan faktor som möjligtvis spelar in är att Östgötatrafiken tar ut samma taxa som gäller för övriga tätortsbussar i länet.
I onsdags hade Vadstena kommun kallat till ett samrådsmöte tillsammans med representanter från Östgötatrafiken.
Ett 30-tal personer hade samlats i Rödtornet för att ta del av den senaste informationen och också ställa de ansvariga mot väggen.
– Det är bara att erkänna att det inte blev särskilt bra efter övertagandet, men vi tänker nu se över situationen göra de förändringar som vi tror kommer att gagna våra kunder, säger Nicklas Ebermark på Östgötatrafikens planeringsavdelning.
Det man i första hand kan tänka sig är en ny linjesträckning med hållplatser vid Katarinaskolan, Qvissberg, vårdcentralen, Vätterngården, Rödtornet, Östenssons och stationen.
Bussen kommer dessutom att gå tre gånger per dag med möjlighet att åka till och från Borghamn utan byte de två första turerna.
– Det här kommer att ske i samråd med resenärerna och kommunen, förklarade Ebermark som betonade att man från Östgötatrafikens sida strävar efter att ha så många passagerare som möjligt och inte tvärtom.
Bo Gäfvert, utredare på kommunens planeringsenhet, uppgav att förändringarna kommer att genomföras så snart det är möjligt med hänsyn till de vägarbeten som pågår i Vadstena just nu.