SamhÀllsbyggnadsnÀmnden föreslÄr att avgifterna för bÄtplatserna i Vadstena hamn ska höjas nÀsta Är. Ett beslut som ska tas av bÄde kommunstyrelse och fullmÀktige innan det Àr helt klart. Men frÄn bÄtklubbarna ser man inte positivt pÄ det.
â Vi sĂ€ger inte att vi vill ha gratis bĂ„tplatser. Men det ska vara relevant, sĂ€ger Stefan Holmertz, ordförande i SegelsĂ€llskapet VĂ€ttern, SSV.
I dag kostar en bÄtplats 2100 till 6000 kronor. Höjningen föreslÄs bli 300 och 800 kronor per plats och Är. Enligt kommunen gÄr hamnen med ekonomisk förlust varje Är. UnderhÄll av bryggor, vÄgbrytare och muddring anges som höga utgifter. Men frÄn bÄtklubbarna menar man att allt inte kan landa pÄ bÄtÀgarna.
Att en hamn krÀver underhÄll ser de inte som nÄgot konstigt. Men dÀremot menar de att kommunen inte förstÄtt vad som krÀvs för en hamn i VÀttern som ser ut som den i Vadstena. De tar bland annat vÄgbrytaren som exempel.
â NĂ€r man skulle vĂ€lja vĂ„gbrytare sĂ„ upphörde plötsligt hamnrĂ„dsmötena. Och sĂ„ kom det dit flytbryggor av sĂ€mre kvalitet och som blĂ„ser sönder varenda höst, sĂ€ger Holmertz.
â Ja, och Ă€ven pĂ„ sommaren, sĂ€ger Roger Ă kersten, ordförande i Vadstena BĂ„tklubb.
De kallar det för ett "felköp" och ifrÄgasÀtter varför bÄtÀgarna fÄr stÄ för notan för underhÄll och reparationer. UnderhÄll som de ocksÄ anser Àr bristfÀlliga, att det "lappas och lagas" pÄ ett sÀtt som inte stÄr emot de krafter som blir nÀr en ÄttametersbÄt ligger förtöjd samtidigt som det blÄser 15 sekundmeter.
Muddring vid ilÀggsrampen, som görs med jÀmna mellanrum, tycker de bÄda Àr bra. Det gynnar bÄtlivet. Men de sÀger en samtidigt att det handlar om tillfÀlliga ilÀggningar utan kostnad. DÀrför stÀller de sig frÄgan om muddringen ska lÀggas pÄ bÄtplatsavgifterna.
För att bÄde bryta vÄgorna och Àven minska muddringsbehovet har SSV föreslagit en stenpir frÄn fastlandet och söder om bÄtplatserna. En fast pir som tÄl vÀderförhÄllandena bÀttre och hindrar sandmassorna frÄn att komma in mot ilÀggsrampen.
â DĂ„ skulle vi kunna ha lyftkran och mastkran, som Ă€r vĂ„ra och inte kommunens, dĂ€r ocksĂ„ vilket skulle underlĂ€tta mycket. IstĂ€llet för att ha lyftkranen inne i vallgraven som den Ă€r idag, sĂ€ger Holmertz.
De inser bÄda att en ny pir handlar om en stor investering men menar att det samtidigt skulle sÀnka driftskostnaderna.
â Gör man en dĂ„lig investering, som de gjort med den sĂ„ kallade vĂ„gbrytaren som finns idag, sĂ„ fĂ„r man höga driftkostnader, sĂ€ger Holmertz.
â Och det Ă€r det vi lider av nu, sĂ€ger Ă kersten.
Enligt dem innebar höjningen förra Äret att en del bÄtÀgare valde att flytta sin bÄt till andra hamnar. De ser nu en risk att Ànnu fler bÄtÀgare lÀmnar och att det dÄ blir Ànnu fÀrre som Àr med och betalar.
Vadstena har en öppen hamn. Det innebÀr att omrÄdet inte fÄr hÀgnas in utan ska var tillgÀnglig för allmÀnheten, för turister och Vadstenabor.
â Det ska var tillgĂ€ngligt för att fiska krĂ€ftor, för att sitta och fika, promenera och lyssna pĂ„ musik. Kommunen har inte nĂ„gon service runt omkring. Men ska det vara till för allmĂ€nheten mĂ„ste vĂ€l allmĂ€nheten vara med och betala ocksĂ„, sĂ€ger Holmertz och efterlyser en fördelning som Ă€r rimlig.
Enligt samhÀllsbyggnadsnÀmnden vice ordförande, Fabian Thun (S), sÄ Àr det en del av underhÄllskostnaden som lÀggs pÄ taxorna.
â SĂ„ Ă€ven om vi höjer sĂ„ gĂ„r det inte plus minus noll. Det Ă€r inte bara bĂ„tĂ€garna som betalar utan allmĂ€nheten Ă€r med och betalar för hamnen ocksĂ„. Men dessvĂ€rre dras vi med muddringen och sĂ„ har det visat sig att vĂ„gbrytarbryggorna inte Ă€r bra.
InnebÀr det att taxorna höjs pÄ grund av ett "felköp"?
â Det var kanske det bĂ€sta dĂ„, nĂ€r det köptes. Men det Ă€r dyrt underhĂ„ll, sĂ€ger Thun som dĂ€remot inte har sett förslaget om stenpiren som SSV lagt fram och dĂ€rför inte kan uttala sig om det.
Muddringen görs vid ilĂ€ggsrampen som alla med bĂ„t kan anvĂ€nda utan kostnad. Ăr det rimligt att muddringskostnaden dĂ„ lĂ€ggs pĂ„ taxorna?
â Det sĂ€gs att mĂ„nga utnyttjar den för att det inte kostar nĂ„got. SĂ„ det tycker jag att det borde göra.
Om taxorna höjs kan det leda till att bÄtÀgare flyttar sina bÄtar till billigare hamnar vilket skulle innebÀra en mindre intÀkt till kommunen. Hur ser du pÄ det?
â Den risken finns, och det vore trĂ„kigt utifrĂ„n att det Ă€r trevligt att ha bĂ„tar i hamnen. Men man Ă€r tvungen att göra prioriteringar. Sen gĂ„r det att tĂ€nka om, om det skulle vara alltför mĂ„nga. För det klart att vi ska ha en levande hamn.