Båtklubbar ifrågasätter varför de ska stå för kommunens "felköp"

– Om platsen är för allmänheten måste väl allmänheten vara med och betala också.
Det säger Roger Åkersten och Stefan Holmertz om förslaget att avgifterna för båtplatser i Vadstena ska höjas – igen.

Roger Åkersten, Vadstena Båtklubb och Stefan Holmertz, Segersällskapet Vättern, ifrågasätter att stora delar av kommunens underhållskostnader för bryggor, vågbrytare och även muddring, läggs på taxorna för båtplatser. En taxa som höjdes för två år sedan och nu har politikerna ett nytt förslag till beslut på sitt bord.

Roger Åkersten, Vadstena Båtklubb och Stefan Holmertz, Segersällskapet Vättern, ifrågasätter att stora delar av kommunens underhållskostnader för bryggor, vågbrytare och även muddring, läggs på taxorna för båtplatser. En taxa som höjdes för två år sedan och nu har politikerna ett nytt förslag till beslut på sitt bord.

Foto: Lillian Andersson

Vadstena2024-11-08 18:00

Nyheten i korthet

  • Samhällsbyggnadsnämnden i Vadstena föreslår att avgifterna för båtplatser ska höjas nästa år, vilket har mött motstånd från lokala båtklubbar.
  • Båtklubbarna ifrågasätter varför båtägarna ska stå för kostnaden för underhåll och reparationer, och föreslår alternativa lösningar som en stenpir för att minska muddringsbehovet.
  • Höjningen av avgifterna kan leda till att fler båtägare väljer att flytta sina båtar till billigare hamnar, vilket skulle innebära mindre intäkter för kommunen.

Samhällsbyggnadsnämnden föreslår att avgifterna för båtplatserna i Vadstena hamn ska höjas nästa år. Ett beslut som ska tas av både kommunstyrelse och fullmäktige innan det är helt klart. Men från båtklubbarna ser man inte positivt på det.

– Vi säger inte att vi vill ha gratis båtplatser. Men det ska vara relevant, säger Stefan Holmertz, ordförande i Segelsällskapet Vättern, SSV. 

I dag kostar en båtplats 2100 till 6000 kronor. Höjningen föreslås bli 300 och 800 kronor per plats och år. Enligt kommunen går hamnen med ekonomisk förlust varje år. Underhåll av bryggor, vågbrytare och muddring anges som höga utgifter. Men från båtklubbarna menar man att allt inte kan landa på båtägarna.

undefined
Roger Åkersten, Vadstena Båtklubb och Stefan Holmertz, Segersällskapet Vättern, menar att om Vadstena kommun vill ha en levande hamn med många båtar kan man inte höja båtplatstaxorna till nivåer som ligger, vad de uppger, långt över andra båthamnar i norra Vättern.

Att en hamn kräver underhåll ser de inte som något konstigt. Men däremot menar de att kommunen inte förstått vad som krävs för en hamn i Vättern som ser ut som den i Vadstena. De tar bland annat vågbrytaren som exempel.

– När man skulle välja vågbrytare så upphörde plötsligt hamnrådsmötena. Och så kom det dit flytbryggor av sämre kvalitet och som blåser sönder varenda höst, säger Holmertz.

– Ja, och även på sommaren, säger Roger Åkersten, ordförande i Vadstena Båtklubb.

De kallar det för ett "felköp" och ifrågasätter varför båtägarna får stå för notan för underhåll och reparationer. Underhåll som de också anser är bristfälliga, att det "lappas och lagas" på ett sätt som inte står emot de krafter som blir när en åttametersbåt ligger förtöjd samtidigt som det blåser 15 sekundmeter.

undefined
Att Vadstena ska ha en levande hamn tycker man från båtklubbarna är viktigt och Roger Åkersten, Vadstena Båtklubb, berättar att han även föreslagit evenemang som "Träbåtsfestival" till politiken men har inte fått något svar trots påstötning.

Muddring vid iläggsrampen, som görs med jämna mellanrum, tycker de båda är bra. Det gynnar båtlivet. Men de säger en samtidigt att det handlar om tillfälliga iläggningar utan kostnad. Därför ställer de sig frågan om muddringen ska läggas på båtplatsavgifterna.

För att både bryta vågorna och även minska muddringsbehovet har SSV föreslagit en stenpir från fastlandet och söder om båtplatserna. En fast pir som tål väderförhållandena bättre och hindrar sandmassorna från att komma in mot iläggsrampen.

– Då skulle vi kunna ha lyftkran och mastkran, som är våra och inte kommunens, där också vilket skulle underlätta mycket. Istället för att ha lyftkranen inne i vallgraven som den är idag, säger Holmertz.

De inser båda att en ny pir handlar om en stor investering men menar att det samtidigt skulle sänka driftskostnaderna.

– Gör man en dålig investering, som de gjort med den så kallade vågbrytaren som finns idag, så får man höga driftkostnader, säger Holmertz.

– Och det är det vi lider av nu, säger Åkersten.

Enligt dem innebar höjningen förra året att en del båtägare valde att flytta sin båt till andra hamnar. De ser nu en risk att ännu fler båtägare lämnar och att det då blir ännu färre som är med och betalar.

undefined
"Gör man en dålig investering, som de gjort med den så kallade vågbrytaren som finns idag, så får man höga driftkostnader", säger Stefan Holmertz, Segersällskapet Vättern.

Vadstena har en öppen hamn. Det innebär att området inte får hägnas in utan ska var tillgänglig för allmänheten, för turister och Vadstenabor.

– Det ska var tillgängligt för att fiska kräftor, för att sitta och fika, promenera och lyssna på musik. Kommunen har inte någon service runt omkring. Men ska det vara till för allmänheten måste väl allmänheten vara med och betala också, säger Holmertz och efterlyser en fördelning som är rimlig.

undefined
På grund av att vattenströmmar från Mjölnaån flyttas sand in i viken där iläggsplatsen i Vadstena hamn ligger. Vilket innebär att botten måste muddras med jämna mellanrum för att det ska gå att lägga i båtar.
undefined
Båtlyftskranen ligger inne i vallgraven, vid Vadstena slott, och kan bara användas om bron är öppen, vilket den bra är ett par gånger om året berättar man från båtklubbarna.

Enligt samhällsbyggnadsnämnden vice ordförande, Fabian Thun (S), så är det en del av underhållskostnaden som läggs på taxorna.

– Så även om vi höjer så går det inte plus minus noll. Det är inte bara båtägarna som betalar utan allmänheten är med och betalar för hamnen också. Men dessvärre dras vi med muddringen och så har det visat sig att vågbrytarbryggorna inte är bra.

Innebär det att taxorna höjs på grund av ett "felköp"?

– Det var kanske det bästa då, när det köptes. Men det är dyrt underhåll, säger Thun som däremot inte har sett förslaget om stenpiren som SSV lagt fram och därför inte kan uttala sig om det.

undefined
"Det är inte bara båtägarna som betalar utan allmänheten är med och betalar för hamnen också", säger Fabian Thun (S), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Muddringen görs vid iläggsrampen som alla med båt kan använda utan kostnad. Är det rimligt att muddringskostnaden då läggs på taxorna?

– Det sägs att många utnyttjar den för att det inte kostar något. Så det tycker jag att det borde göra.

Om taxorna höjs kan det leda till att båtägare flyttar sina båtar till billigare hamnar vilket skulle innebära en mindre intäkt till kommunen. Hur ser du på det?

– Den risken finns, och det vore tråkigt utifrån att det är trevligt att ha båtar i hamnen. Men man är tvungen att göra prioriteringar. Sen går det att tänka om, om det skulle vara alltför många. För det klart att vi ska ha en levande hamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!