– Schnitzel är den populäraste av alla växtbaserade produkter i skolorna, säger Johan Linné på Lecora i Vadstena och lutar sig mot inhämtad data från Tendmill, som inhämtar data från försäljning av livsmedel. Där framkommer vilka växtbaserade produkter det har sålts mest av till offentlig sektor.
– Vi tar nu steget att även leverera ut den till matbutiker. Vi har inte lanserat något till konsument på fem år, så det här är ett trendbrott.
Lecora producerar frysta och kylda livsmedel till skolor, vårdhem och detaljhandeln. De har ett femtiotal olika produkter och 70 procent av dessa är växtbaserade. Nu satsar de på schnitzeln gjord på couscous, vilket blir en volymökning med 10 procent i fabriken.
Varför gör ni det här just nu?
– Vi har haft jättestor efterfrågan, föräldrar ringer direkt till oss i fabriken och ber om att få köpa schnitzeln som barnen gillar i skolan.
De har märkt sin nya lansering med "Poppis i Plugget".
– Det är alltid en risk att barnen inte äter det de inte känner till, det här ska vara en hjälp till föräldrarna som kanske inte vill testa nya vegetariska produkter som de inte känner till. Nu ser de att det är något de äter i skolan och verkligen gillar.
Utvecklar ni konceptet vidare?
– Vi hoppas ju att det blir en supersuccé. Vi har även produkter som är "näst bäst".
Johan beskriver skolan som en bra plattform, att testa nya produkter.
– Barnen och skolorna ligger långt fram med inställningen till växtbaserad mat. De vill att det ska smaka gott, sedan om det är vegetariskt eller inte spelar ingen roll. Dagens skolungdomar ska ju leda Sverige om några år och får vi en bra plattform som är bra för miljön i skolorna så kommer det sprida sig ut i samhället. Barn är smarta och jag tror att de kommer påskynda takten.
Vad ser du för utmaningar med lanseringen från skola till konsument?
– Det finns fortfarande en tröghet att byta från animaliskt till växtbaserat hos konsument. Ofta handlar man ganska traditionellt, konsumenten är inte så snabb på att ändra matvanor som vi tror. De ökade priserna har gjort att man inte står lika fast med den vegetariska strategin och det är en utmaning för oss.
Hur ser du på konkurrensen?
– Det finns många som gör växtbaserade produkter och vi vet att vegetariskt har en begränsning, men den här är väldigt populär i skolorna och vi tror på den.