Favorit i skolan – företaget vågar nu satsa

Vadstenaföretaget Lecora lyssnar på barnen i skolan och höjer volymen. "Vi vågar nu ta steget", säger produktionschef Johan Linné.

Med märkningen ”Poppis i plugget” tar Lecora i Vadstena steget in till matbutikerna med sin skolfavorit.

Med märkningen ”Poppis i plugget” tar Lecora i Vadstena steget in till matbutikerna med sin skolfavorit.

Foto: Lovisa Lindstrand

Vadstena2024-03-22 14:00
undefined
Utseende och konsistens liknar en vanlig schnitzel, den ser ut som något man känner igen. Men den är inte tänkt som en proteinkälla, den 'är baserad på couscous", säger Johan Linné.

– Schnitzel är den populäraste av alla växtbaserade produkter i skolorna, säger Johan Linné på Lecora i Vadstena och lutar sig mot inhämtad data från Tendmill, som inhämtar data från försäljning av livsmedel. Där framkommer vilka växtbaserade produkter det har sålts mest av till offentlig sektor.

– Vi tar nu steget att även leverera ut den till matbutiker. Vi har inte lanserat något till konsument på fem år, så det här är ett trendbrott.

Lecora producerar frysta och kylda livsmedel till skolor, vårdhem och detaljhandeln. De har ett femtiotal olika produkter och 70 procent av dessa är växtbaserade. Nu satsar de på schnitzeln gjord på couscous, vilket blir en volymökning med 10 procent i fabriken.

undefined
"Poppis i Plugget" syftar till framgången för Lecoras växtbaserade produkt hos elever på skolor runt om i Sverige.

Varför gör ni det här just nu?

– Vi har haft jättestor efterfrågan, föräldrar ringer direkt till oss i fabriken och ber om att få köpa schnitzeln som barnen gillar i skolan.

De har märkt sin nya lansering med "Poppis i Plugget".

– Det är alltid en risk att barnen inte äter det de inte känner till, det här ska vara en hjälp till föräldrarna som kanske inte vill testa nya vegetariska produkter som de inte känner till. Nu ser de att det är något de äter i skolan och verkligen gillar.

Utvecklar ni konceptet vidare?

– Vi hoppas ju att det blir en supersuccé. Vi har även produkter som är "näst bäst".

Johan beskriver skolan som en bra plattform, att testa nya produkter.

– Barnen och skolorna ligger långt fram med inställningen till växtbaserad mat. De vill att det ska smaka gott, sedan om det är vegetariskt eller inte spelar ingen roll. Dagens skolungdomar ska ju leda Sverige om några år och får vi en bra plattform som är bra för miljön i skolorna så kommer det sprida sig ut i samhället. Barn är smarta och jag tror att de kommer påskynda takten.

undefined
Lecoras produktionschef hoppas på en fortsättning av märkningen "Poppis i Plugget". "Vi hoppas ju att det blir en supersuccé".

Vad ser du för utmaningar med lanseringen från skola till konsument?

– Det finns fortfarande en tröghet att byta från animaliskt till växtbaserat hos konsument. Ofta handlar man ganska traditionellt, konsumenten är inte så snabb på att ändra matvanor som vi tror. De ökade priserna har gjort att man inte står lika fast med den vegetariska strategin och det är en utmaning för oss.

undefined
Satsningen på den växtbaserade schnitzeln ut i handeln från Lecora kommer nu öka produktionsvolymen med 10 % i fabriken.

Hur ser du på konkurrensen?

– Det finns många som gör växtbaserade produkter och vi vet att vegetariskt har en begränsning, men den här är väldigt populär i skolorna och vi tror på den.

undefined
Det är många steg från smet till packetering i fabriken. I slutskedet går Schnitzeln igenom kvalitetgranskning och även en metalldetektor innan den packas i kartonger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!