Allvarlig kritik mot socialen i Vadstena

Utredningar nonchaleras, beslutsordningar misskötts och det slarvas med journalanteckningar. Det är bara några punkter av den kritik som riktas i en anmälan mot individ- och familjeomsorgen i Vadstena.

Individ- och familjeomsorgen får skarp kritik från en tidigare inhyrd konsult.

Individ- och familjeomsorgen får skarp kritik från en tidigare inhyrd konsult.

Foto: Emmilie Engström

Vadstena2016-10-03 11:50

Det var i september 2015 som Vadstena kommun anlitade en konsult för att tillfälligt ersätta en deltidstjänst inom socialtjänsten. Den inhyrda socionomen upptäckte dock ganska snart flera brister i rutinarbetet kring individ- och familjeomsorgens handläggningsärenden. Konsulten ansåg att verksamheten inte följde lagar och föreskrifter, och beslutade därför att anmäla socialnämnden till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

– Jag har jobbat med såna här frågor i över 30 år och har aldrig stött på en sån nonchalans på en arbetsplats tidigare. När jag tog upp bristerna med chefer och personal var det ingen som lyssnade på mig. Till slut blev de arga och jag avslutade uppdraget i Vadstena tidigare än beräknat. Jag trivdes ändå på arbetsplatsen, men jag hamnade i ett dilemma. Jag har aldrig anmält en verksamhet tidigare, men jag ansåg att detta var för allvarligt för att bara släppa, säger konsulten när tidningen ringer upp.

– I Vadstena sopar man problemen under mattan och låtsas som att allt är okej. Så kan man inte arbeta. Vi som socionomer jobbar med tvångslagstiftning och har därmed en stor makt i beslut som rör människors liv. Vi måste följa alla de lagar och föreskrifter som finns, säger konsulten som valt att vara anonym i artikeln.

Kan bristerna ha berott på att handläggarna hade för mycket att göra?

– Nej, verkligen inte. I Vadstena har man en human arbetssituation. Varje handläggare har ungefär fem pågående utredningar var. På många andra arbetsplatser som jag har varit på, är det normalt att varje anställd jobbar med 13-15 ärenden samtidigt. Man kan heller inte skylla på att det under hösten 2015 kom väldigt många ensamkommande flyktingbarn till Vadstena. Kommunen hade särskilda handläggare som arbetade med såna ärenden, så dessa personer berös inte alls av min kritik.

Du skriver i anmälan att flera i personalen inte vet vad en delegationsordning är. Kan du utveckla?

– Det är sällan som en socialsekreterare egentligen får ta egna beslut. Man får fatta beslut i frågor om bland annat öppenvård och när det gället kontaktpersoner, men att inleda eller avsluta en utredning är chefens beslut. I Vadstena gör man inte så. Där tar en del socialsekreterare egna beslut. Det kan leda till att enskilda människor drabbas.

I anmälan nämns flera specifika fall där konsulten anser att verksamheten bryter mot lagar och förordningar. Ett av ärendena rör en utredning som först påbörjats flera månader senare än utlovat. Orsaken är, enligt konsulten, att handläggaren glömt bort både utredningen och klientens situation.

I anmälan nämns även en utredning där en handläggare vill placera ett barn i familjehem. Utredning görs trots att handläggaren själv inte har pratat med barnets anhöriga. Enligt anmälan är det tidigare samtal som ligger till grund för den nya utredningen. Dessutom är det inte handläggaren själv som fört dessa samtal, utan en kollega som i sin tur inte gjort någon journalanteckning från mötet. Det är därför oklart vem som egentligen haft samtalen, som utredningen grundas på.

Anmälaren nämner även ett annat fall om omhändertagande av barn. Några anställda känner till mamman till barnet sedan tidigare. Konsulten skriver till IVO att dessa personer berättar flera hisnande historier om kvinnan inför övrig personal, både på kontoret och på fikarasten. Konsulten hävdar att detta påverkar det fortsätta utredningsarbetet negativt för klienten.

IVO har nu inlett en granskning av individ- och familjeomsorgen. Vadstena kommun har fram till den 8 oktober på sig att lämna in ett yttrande.

LÄS MER: "Kritiken mot socialkontoret är obefogad"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!