Trafiksäkerheten höjs inte

Vadstena. Inga nya trafiksäkerhetshöjande åtgärder är aktuella för det olycksdrabbade avsnittet på riksväg 50 mellan Vadstena och Alvastra. Vägverket gör inget så länge det är oklart vad som ska hända med vägen.2003-03-24 07:08

Inga nya åtgärder på olycksdrabbad vägsträcka

I tisdagskvällens snöyra var ett vältande lastbilsläpp nära att ramma ett bostadshus i Väversunda. Nu strandade släpet dessbättre mot ett träd.

Väversunda och Rogslösa uppvisar flera exempel på bostäder, ekonomibyggnader och garage som ligger alldeles i vägkant längs den slingriga och smala vägen. Men här har inte Vägverket satsat på några säkerhetshöjande åtgärder.

Praktiskt svårt

Däremot på sträckan Motala-Vadstena som har kantats med vägräcken. Därtill planeras nu rv 50 norr om Motala byggas om med avskiljande vajrar mellan körriktningar och förses med omväxlande dubbelfiler i båda riktningarna.

Vägverkets Bengt-Inge Nylund, projektledare och ansvarig för drift och underhåll i Östergötland anger både praktiska och strategiska orsaker till att inget ytterligare händer med säkerheten söder om Vadstena:

- Det är svårt med exempelvis räcken där fordonen ska skyddas mot stumma sidohinder. Sträckan är redan smal och skulle bli ännu smalare. Därför valdes räcken norr om Vadstena och hastighetsövervakningskameror söder om, förklarar han.

Stoppar inte tradare

När det gäller långtradarekipage och andra tyngre fordon är Nylund också tveksam till om vägräcken hjälper.

- Säkerheten beror ju också på andra omständigheter vid ett olyckstillfälle - hur tungt det inblandade fordonet är och vilken fart det håller. I Väversundafallet, där det också var snöigt och halt, hade nog släpet ändå vält.

Sträckan Vadstena-Alvastra är olycksdrabbad, men Bengt-Inge Nylund har inga statistiska belägg för att frekvensen skulle ha ökat. Under längre perioder kan det vara lugnt, medan ett år under 90-talet resulterade i tre dödsolyckor.

- Det tycks vara tillfälligheter som spelar in, säger han.

Oklar framtid

Utvecklingen för rv 50 söder om Vadstena är oklar sedan folkopinionen stoppade omvandlingen till nationell stamväg genom det kulturkänsliga Omberg-Tåkern-sområdet. "Turistväg" kan vara ett spår, något som också boende längs vägen propagerar för i skyltbudskap till trafikanterna. Men något utredningsarbete att tala om bedrivs inte i dag.

Vägverkets prioriteringsordning är Skepparpinan-förbifarten i Motala och sedan en nationell stamväg söderut mot E 4, antingen i form av ombyggnad av rv 32 eller i en helt ny sträckning mellan 32:an och 50:an. Först därefter är det aktuellt att titta på rv 50 söder om Vadstena.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om