Vi åkte till orten för att ta reda på hemligheten bakom succén.
På Marcuskräftan jobbar Frida Karlsson. Hon berättar att besökare som kommer till Väderstad sommartid och aldrig varit där tidigare blir förvånade.
– De brukar fråga vad det är för speciellt som händer idag. Då får jag förklara att det alltid är så här.
Frida tror att Väderstads geografiska läge gynnar turismen.
– Det finns de som ser skylten på motorvägen och blir nyfikna. Andra besökare ha varit på Omberg eller Tåkern och tar vägarna förbi här.
Thomas Scheenke, som tillsammans med sin fru Helene äger konditoriet och Centralkrogen, har samma teori som Frida.
– Först och främst har Väderstad ett perfekt läge mellan Stockholm och Göteborg. På industrisemestern i juli har vi mellan 2 000 och 3 000 besökare per dag. Läget i regionen är också bra, med närheten till andra orter som Mjölby, Vadstena, Boxholm och Ödeshög. Vi är mitt i mitten.
Backar vi drygt 20 år var situationen annorlunda. E4 som tidigare gick igenom orten skulle dras om och passera drygt två kilometer söder om Väderstad.
– Då var det Vägverkets personal som kom hit och tog en kaffe och bulle under byggtiden. Men vad skulle vi få för kunder när vägen var klar? säger Thomas.
Kondiset är ett självklart besöksmål, men att det skulle vara dragplåstret vill han inte hålla med om.
– Det kanske var så när det kom igång, men nu drar alla tillsammans. Det finns ett brett utbud. Jag tycker är att Väderstad är fungerande unikt. Besökare som jag möter säger att hela byn är välmående.
Thomas tror att en del i att orten lyckats handlar om samarbete.
– Vi hjälps åt. Vi köper skaldjur från Marcuskräftan och vill jag ha beslag går jag över till byggnadsvårdsbutiken.
Marica Låhdö på Magasinet Kråkeryd svarar självsäkert att hon vet varför det går så bra för Väderstad. Precis som Thomas och Frida menar hon att det är läget nära E4 som är avgörande.
– Hade vi legat två kilometer längre bort hade det aldrig fungerat. Cirka 60 procent av de som kliver över vår tröskel har svängt av från motorvägen.
Hon beskriver sin typiska kund som en person som är på väg ned till sommarstugan på Österlen eller västkusten.
– Det är en påläst, uppdaterad, kräsen och intresserad konsument. De har en rätt stor plånbok och de vet vad de vill. De älskar linoljefärg, de vill ha kräftor och de vill ha gårdsslaktad kyckling.