Företaget är sedan 10 år tillbaka en hopslagning av flera bolag och har det långa namnet AGCO-Amity JV LLC, men förkortas AAJV. Det är även känt under namnet Wil-Rich som är ett känt produktnamn i Nordamerika.
Det är en stor affär som är i paritet med företagets köp av kanadensiska Seed Hawk 2006 och 2013, där man startade som delägare och nu har hundra procent. Här går man in som helägare direkt. Hur stor affären är vill företagets vd Mats Båverud inte säga.
Varför gör ni den här affären?
– Vi är inte närvarande i dag i USA, och det här blir ett sätt att snabbt komma in på den marknaden. Vi vinner cirka fem år mot om vi hade byggt en egen fabrik, och får därmed en mycket snabbare start. Vi får tillgång till 280 återförsäljare i Minnesota, North och South Dakota. Vi får också tillgång till en fabrik på 30 000 kvadratmeter.
Kommer ni att tillverka Väderstad-produkter där?
– Ja, parallellt med de tre varumärken som görs där idag. Det är produkter som kompletterar våra egna bra, säger Mats Båverud.
Will-Rich har en tidig historik sedan 60-talet som på flera sätt liknar Väderstads "corporate saga", dock med skillnaden att det företaget köpts upp och slagits ihop med andra större bolag. I fortsättningen kommer det att heta Väderstad Inc. och integreras i dess globala grupp. Väderstad har idag verksamhet i Kanada och producerar där direktsåmaskinen Seed Hawk för den nordamerikanska marknaden.
AAJV har sin bas i staden Wahpeton, North Dakota. Företaget har idag 110 medarbetare, varav cirka 85 i den 30 000 kvadratmeter stora fabriken där de olika produktvarumärkena tillverkas, bland dem Wil-Rich. Företaget har egen produktutveckling.
Personalen i fabriken i Wahpeton, som ligger några mil från staden Fargo, tas över och Väderstad AB räknar med att utöka med produktion av Väderstads egna produkter som även kommer att anpassas till den amerikanska marknaden.
Hur länge dröjer det innan det går att se rödgula maskiner på USA:s enorma åkrar?
– Det tror jag blir rätt snart. Namnet Väderstad är redan känt bland amerikanska bönder. De har koll på marknaden globalt.
Vad kan Väderstad bidra med där?
– Det vi är kända för är hållbara maskiner, hög kvalitet och vi är erkänt duktiga när det gäller innovationer och nytänkande. Vi jobbar mycket med att utveckla våra maskiner för nya metoder, säger Mats Båverud.