â 1990 lades tĂ„get till VĂ€derstad ner, nu har vi fĂ„tt det tillbaka, skojade Per Nilsson som Ă€r fastighets- och besökschef pĂ„ VĂ€derstad AB före den första avgĂ„ngen.
Han har guidat runt i fabriken. En vandring som tog en dryg timme och avsevÀrd gÄngstrÀcka i fabriken. Den har vÀxt i flera etapper under Ären och idag Àr 75 000 kvadratmeter stor. Att besökare gÄr omkring i fabriken Àr inte optimalt, en mer sÀker och praktisk lösning behövdes. Det handlar om att ta emot och visa kunder, skolklasser, föreningar och utlÀndska besökare.
Redan för tre Ă„r sedan började VĂ€derstad AB skissa pĂ„ ett nytt besökscenter. PĂ„ en innergĂ„rd bakom receptionen har en utbyggnad uppförts som innehĂ„ller butik med VĂ€derstadprylar, konferensrum, biograf â och tĂ„gstation.
PremiÀrturen gick pÄ torsdagen. Förutom flera ur företagsledningen och entreprenörer hade man lottat ut tio biljetter till anstÀllda.
21-Äriga Jennifer Johansson vann en av biljetterna. Hon vinkar glatt till sina kollegor inne i hennes avdelning "disc line" dÀr de svarta tallrikarna monteras pÄ de rödgula harvarna. MÄnga anstÀllda tittar upp nÀr tÄget passerar.
â Jag har ju varit runt förut och sett de olika avdelningarna, men det gav Ă€ndĂ„ ganska mycket att Ă„ka med tĂ„get, tycker Jennifer nĂ€r vi efter 20 minuter Ă€r tillbaka i tĂ„gstationen.
DÄ har vi snirklat oss igenom bÄde lackering, svetsavdelning, laserskÀrning av plÄt och montage pÄ företagets olika produktionslinor.
Alla passagerare har fÄtt lurar och hört Per Nilsson berÀtta fakta om produktionen, till exempel att all anvÀnd svetstrÄd pÄ ett Är skulle kunna rÀcka tvÄ och ett halvt varv runt jorden. Eller att det gÄr Ät 120 000 liter röd och gul fÀrg per Är.
â Vi har satsat hĂ„rt pĂ„ att inomhusklimatet ska vara bra i fabriken, sĂ€ger han och pekar pĂ„ de "air-towers" som renar luften frĂ„n föroreningar och svetsgaser.
PĂ„ tĂ„get Ă€r Ă€ven tĂ„gets konstruktör med, Johan AlsĂ€ter pĂ„ Ălmstad smide.
â Det var ett roligt jobb. Vi har testat oss fram och gjort en del justeringar, sĂ€ger han.
Efter premiÀrturen kommer tÄget och de bÄda lokförarna/guiderna Sara Andersson och Carolin Lind att göra tÀta turer med VÀderstads nya tÄg.
Fotnot: Persontrafiken pÄ HÀstholmenbanan slutade redan 1958, kring 1990 slutade dÄvarande VÀderstad-Verken köra transporter pÄ banan.