Outbildade lärare bromsar teknikämne

Skrämmer ordet teknik? I lärarutbildningen kan det nog vara så.

Thomas Ginner vid Cetis, Linköpings universitet, gör vad han kan för att utbilda lärare i teknikämndet i landets förskolor och grundskolor. Bild: CHRISTER ELDERUD

Thomas Ginner vid Cetis, Linköpings universitet, gör vad han kan för att utbilda lärare i teknikämndet i landets förskolor och grundskolor. Bild: CHRISTER ELDERUD

Foto:

VÄDERSTAD2004-03-12 06:35

-- En del lärarkandidater, kvinnorna särskilt, snitslar sig gärna förbi allt som har med naturvetenskap och teknik att göra.

Det säger Thomas Ginner, Centum för teknik i skolan (Cetis) vid Linköpings universitet. Inför ett hundratal företagare förklarade han häromdagen, vid Teknikföretagens regionmöte i Väderstad, att mycket av elevernas ointresse för teknik beror på outbildade lärare.

Cetis har som huvuduppgift att tillsammans med förskolans och grundskolans personal, landets lärarutbildare och företagare utveckla teknikundervisningen. Målet är att ge alla elever en god teknisk allmänbildning.

Dit är vägen ännu lång.

Ett bekymmer är att så många lärare saknar utbildning i teknikämnet.

-- Det handlar i hög grad om utbildningsinsatser. Man kan inte begära att en lärarkår utan utbildning skall undervisa i ämnet, säger Thomas Ginner.

Cetis startades 1993 och blev 1996 ett nationellt resurscent-rum för teknikundervisningen i förskola och grundskola. Thomas Ginner har varit med att utforma Lpo94, den nationella kursplanen för skolan.

Han anser att teknisk allmänbildning är viktigare än någonsin tidigare. Teknik som ämne har funnits i skolan i decennier.

-- Vi kämpar med svårigheten att teknisk allmänbildning på något sätt är ett nytt kunskapsområde som inte har någon motsvarighet på universitets- nivå. Det finns ingen vana och handens arbete har låg status, säger Thomas Ginner.

-- Flera lärarutbildningar har försökt döpa om området till teknik och design och pekat på designens betydelse vilket lockat fler flickor. Men risken är att man döper om så att man döper bort sig från själva området och att folk kommer dit med fel förväntningar.

-- Teknik kan visa sig vara väldigt intressant för de som kommer och säger att de inget vet, inget kan och inte har något intresse från början, konstaterar Thomas Ginner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!