Det fraktades frÄn Flygvapenmuseum i juni och fungerar nu som en reklampelare för det 50-Ärsjubilerande företaget. Scamas huvudprodukt Àr utrullningsnÀt pÄ militÀra landningsbanor.
Vd Marcus à hagen tar emot utanför entrén och visar runt. Scama Àr ett familjeföretag, dÀr hela familjen à hagen arbetar pÄ olika poster.
â Det Ă€r en fördel för vi kan lĂ€ttare tĂ€nka lĂ„ngsiktigt, sĂ€rskilt viktigt nĂ€r omsĂ€ttningen varierar en del frĂ„n Ă„r till Ă„r pĂ„ grund av de lĂ„nga affĂ€rscyklerna i vĂ„r bransch.
NÄgra problem att hÄlla sams har de inte heller, försÀkrar han.
50-Ärsjubileet ska firas i höst. Man kan ocksÄ glÀdja sig Ät en kraftigt ökande omsÀttning och att företagets andel av denna ganska smala marknad ökar.
â Vi har fortsatta mĂ„l att öka. PĂ„ 90-talet hade vi cirka fem procent av vĂ€rldsmarknaden. Idag mellan 30 och 35, berĂ€ttar han.
NÀr Corren besökte företaget 2009 var omsÀttningen 13 miljoner kronor, och man meddelade stolt att man hoppades fördubbla den. Idag omsÀtter Scama 250 miljoner och vill nÄ 300 inom fyra Är.
För en sÄdan utveckling krÀvs förstÄs rekrytering av folk med rÀtt kompetens. Scama söker kontinuerligt ny personal och har i dag ett 30-tal anstÀllda, plus 20 i ett helÀgt dotterbolag i USA för den stora amerikanska marknaden.
Tillverkningen av utrullningsnÀt kom igÄng pÄ uppdrag av flygvapnet. För 50 Är sedan var dödsolyckor med militÀrflygplan inte ovanliga, mÄnga skedde pÄ landningsbanor. NÀtet ska fÄnga upp ett flygplan som vid start eller landning av olika anledningar kör av banan. NÀtet Àr i vanliga fall nedfÀllt i marken, men kan fÀllas upp vid start eller landning. Det ska klara att pÄ ett mjukt sÀtt fÄ stopp pÄ ett jetplan som kommer 330 kilometer i timmen och vÀger 40 ton. Det klarar inget nÀt utan kraftiga bromsar i bÄda Àndar av nÀtet. BÄde Malmen och SaabfÀltet har sÄdan anlÀggningar.
â VĂ„r mest avancerade produkt Ă€r en datastyrd skivbroms som kĂ€nner av tyngden och hastigheten pĂ„ flygplanet och anpassar bromskraften, berĂ€ttar Marcus och visar en tvĂ„ meter hög stĂ„lkonstruktion med stora bromsskivor i specialstĂ„l.
Scama sÀljer och installerar system i över 40 lÀnder och specialanpassar produkterna.
Eftersom det handlar om nödutrustning som helst inte alls ska komma till anvĂ€ndning blir det mycket uppföljande kontroller, underhĂ„ll â och till sist utbyte av delar för att systemen ska fungera nĂ€r det verkligen behövs.