Scama firar med infÄngat Draken-plan

Ingen som Äker genom VÀderstad har kunnat missa det. Det utlÄnade Drakenplanet som fastnat i ett nÀt utanför företaget Scama AB.

Vd Marcus Åhagen Ă€r nöjd med företagets marknadsföring under jubileet, ett J35 Draken utlĂ„nat frĂ„n Flygvapenmuseet.

Vd Marcus Åhagen Ă€r nöjd med företagets marknadsföring under jubileet, ett J35 Draken utlĂ„nat frĂ„n Flygvapenmuseet.

Foto: Sune Johansson

VĂ€derstad2022-08-28 17:00
undefined
Vd Marcus Åhagen Ă€r nöjd med företagets marknadsföring under jubileet, ett J35 Draken utlĂ„nat frĂ„n Flygvapenmuseet.

Det fraktades frÄn Flygvapenmuseum i juni och fungerar nu som en reklampelare för det 50-Ärsjubilerande företaget. Scamas huvudprodukt Àr utrullningsnÀt pÄ militÀra landningsbanor.

Vd Marcus Åhagen tar emot utanför entrĂ©n och visar runt. Scama Ă€r ett familjeföretag, dĂ€r hela familjen Åhagen arbetar pĂ„ olika poster.

– Det Ă€r en fördel för vi kan lĂ€ttare tĂ€nka lĂ„ngsiktigt, sĂ€rskilt viktigt nĂ€r omsĂ€ttningen varierar en del frĂ„n Ă„r till Ă„r pĂ„ grund av de lĂ„nga affĂ€rscyklerna i vĂ„r bransch.

NÄgra problem att hÄlla sams har de inte heller, försÀkrar han.

undefined
HÀr tillverkas nÀten till utrullningshindren frÄn Scama i VÀderstad. Som lÀngst görs de 60 meter.

50-Ärsjubileet ska firas i höst. Man kan ocksÄ glÀdja sig Ät en kraftigt ökande omsÀttning och att företagets andel av denna ganska smala marknad ökar.

– Vi har fortsatta mĂ„l att öka. PĂ„ 90-talet hade vi cirka fem procent av vĂ€rldsmarknaden. Idag mellan 30 och 35, berĂ€ttar han.

NÀr Corren besökte företaget 2009 var omsÀttningen 13 miljoner kronor, och man meddelade stolt att man hoppades fördubbla den. Idag omsÀtter Scama 250 miljoner och vill nÄ 300 inom fyra Är.

För en sÄdan utveckling krÀvs förstÄs rekrytering av folk med rÀtt kompetens. Scama söker kontinuerligt ny personal och har i dag ett 30-tal anstÀllda, plus 20 i ett helÀgt dotterbolag i USA för den stora amerikanska marknaden.

undefined
RejÀla bromsar gÄr det Ät för att stoppa ett 40 ton tungt plan som kommer i 330 kilometer i timmen.

Tillverkningen av utrullningsnÀt kom igÄng pÄ uppdrag av flygvapnet. För 50 Är sedan var dödsolyckor med militÀrflygplan inte ovanliga, mÄnga skedde pÄ landningsbanor. NÀtet ska fÄnga upp ett flygplan som vid start eller landning av olika anledningar kör av banan. NÀtet Àr i vanliga fall nedfÀllt i marken, men kan fÀllas upp vid start eller landning. Det ska klara att pÄ ett mjukt sÀtt fÄ stopp pÄ ett jetplan som kommer 330 kilometer i timmen och vÀger 40 ton. Det klarar inget nÀt utan kraftiga bromsar i bÄda Àndar av nÀtet. BÄde Malmen och SaabfÀltet har sÄdan anlÀggningar.

– VĂ„r mest avancerade produkt Ă€r en datastyrd skivbroms som kĂ€nner av tyngden och hastigheten pĂ„ flygplanet och anpassar bromskraften, berĂ€ttar Marcus och visar en tvĂ„ meter hög stĂ„lkonstruktion med stora bromsskivor i specialstĂ„l.

Scama sÀljer och installerar system i över 40 lÀnder och specialanpassar produkterna.

undefined
Den hÀr sommaren har Scama i VÀderstad en betydligt mer spektakulÀr framtoning. Verksamheten vÀxer och har i dag cirka 35 procent av vÀrldsmarknaden pÄ utrullningsnÀt.

Eftersom det handlar om nödutrustning som helst inte alls ska komma till anvĂ€ndning blir det mycket uppföljande kontroller, underhĂ„ll – och till sist utbyte av delar för att systemen ska fungera nĂ€r det verkligen behövs.

Karta: Scandinavian Manufacturing Scama AB
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!