2025 är det tänkt att det första spadtaget för skyltfönstret för hela livsmedelsbranschen ska stå klart i Mjölby kommun. Och det är redan många som på olika sätt vill vara med och utveckla det blivande centret i Väderstad.
– Det är roligt att det är så många som står bakom idén med ett upplevelsecenter för mat, säger projektkoordinatorn Caroline Davidsson om tillströmningen av samarbetspartners. Och kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby (S) håller med:
– Vi behöver att många hakar på och det kommer nog bli ännu fler, säger hon.
Hittills har ett 20-tal företag och organisationer anmält sitt intresse.
– Vi har börjat med de riktigt stora för om inte de är med kommer det att bli svårt att få de medelstora och små företagen, säger Eva Rådander, kommunens marknads- och kommunikationschef. Vi måste ju börja någonstans.
Några av samarbetsparterna är Lantmännen, Food for progress och Barry Callebaut, som är ASM:s moderbolag.
– De är klockrena eftersom de, liksom Väderstad, står för matproduktionen. Så är det naturligt att de är med, säger Caroline Davidsson.
Andra som Saab, KLM och Swedbank, kan tyckas ligga lite längre från livsmedelsindustrin. Men Saab till exempel har redan idag ett samarbete med Väderstad AB när det gäller teknik som appliceras på jordbruksredskap.
– Deras teknik kan användas i många olika segment.
Saab arbetar även både regional och nationellt med att Sverige ska ha en god beredskap och hög självförsörjandegrad.
– KLM är glada om besöksnäringen ökar så att de får mer trafik. De ser också den cirkulära aspekten att om vi inom lantbrukssektorn kan bidra till att få fram fossilfria bränslen som deras flygplan går på så finns en samverkan där också, säger Caroline Davidsson.
Genom att ha koll på den egna ekonomin påverkas hälsan. Och det är där Swedbank kommer in.
– Så det finns en hel del kopplingar även om alla inte är lika självklara, säger hon.
Tanken med upplevelsecentret är att visa upp livsmedelproduktionen ur olika aspekter för allmänheten. Hit ska till exempel skolklasser kunna komma och lära sig hur svensk mat kommer till.
– Det ska verkligen vara ett upplevelsecenter dit barnfamiljer ska vilja komma, säger Cecilia Burenby. Det ska vara roligt att komma hit samtidigt som man lär sig något.
Här ska även forskning inom livsmedelsproduktion kunna visa upp sig. Det finns ingen annanstans där forskarna når ut till allmänheten.
Idén väcktes för drygt tre år sedan efter att en grupp från kommunen, regionen och universitetet varit på studiebesök i Food Valley i Nederländerna.
– Och i och med pandemin har idén blivit ännu mer aktuell, säger Cecilia Burenby.
– Vi lever ju mitt i maten så Mjölby är en bra plats för ett sånt här center, säger Caroline Davidsson. Nederländerna ligger lite före oss i arbetet med att skapa ett liknande center. Även Finland är på gång med ett liknande projekt.
Genom att samarbeta kan de tre länderna söka EU-pengar för själva projektet men även lära sig av varandra.
Nästa steg i arbetet är att under våren skapa arbetsgrupper med de olika aktörerna som ska diskutera de intentioner och idéer som finns. Parallellt pågår kommunens arbete med att förbereda marken i Väderstad där centret ska ligga.
– Innan spaden kan sättas i marken återstår en hel del förberedande arbete, säger Caroline Davidsson.