Det började med en vision, och att en vän behövde hjälp berättar Johnny Hellsten.
I början på 1980-talet startade han företaget Hellstens mekaniska AB hemma i garaget i Mjölby.
Till en början jobbade han parallellt som verktygsmekaniker på ett företag i Linköping. Efter ett år blev det på heltid. Hans fru Marie-Louise Hellsten jobbade på BT, men gick också in i företaget efter ytterligare några år.
– Vi kom igång lagom till en rejäl högkonjunktur, och våren 1985 kom Väderstadverken in som kund, berättar Johnny Hellsten.
I början av sin verksamhet likande företaget mer en smedja. Rätt så snart när nya tekniker med CNC-styrda svarvar och robotar utvecklades, började företaget investera i fler maskiner.
De växte ur garaget och började se sig om efter nya lokaler.
– Vi tittade på alternativ i Mjölby, men då dök det här upp, säger Marie-Louise Hellsten.
1987 köpte de både villa och gamla sågen bredvid varandra i Väderstad. Numer är det ingen verksamhet i den gamla sågen. Förra året invigde Hellstens mekaniska sin nybyggda verkstad och kontor på samma industrimark.
– Sedan 2010 har vi investerat 35 miljoner i företaget. Den senaste investeringen är en robot som tillverkar delar åt Väderstadverken, berättar Rickard Hellsten.
Rickard Hellsten är son till Marie-Louise och Johnny Hellsten, han är mer eller mindre född in i företaget. Han är den största ägaren, med 40 procent av aktieinnehavet.
Hellstens mekaniska har numer sex anställda, förutom delägarna. De arbetar alla som CNC-operatörer och har ofta ansvar för två maskiner.
– Det här är ett yrke som kräver både god kunskap och erfarenhet. Man måste kunna lyssna. På helgerna när maskinerna går på automation kan jag höra om något inte stämmer, säger Johnny Hellsten.
Väderstadverken är en av Hellstens mekaniska största kunder. De tillverkar också delar åt Tubex i Tranås, Swisslog Accalon i Boxholm, och flera mindre kunder.
– Närheten till våra kunder gör att vi kan leverera inom någon dag om det krisar sig. Den möjligheten finns inte om man väljer att producera utomlands. Vi kan också enklare ha en dialog med våra kunder, och hjälpa till med produktutveckling. Våra kunder vet vad vi kan, och vi vet vad de behöver, säger Rickard Hellsten.