När nya E4 förbi Väderstad blev klar 1999, kom Vallsbergsvägen att bli en automatisk förlängning av avfarten. Ytterst få fordonsförare respekterar hastighetsgränserna på 50 och 30 kilometer, och enligt Bo Nordström förekommer hastigheter på över 70 kilometer i timmen.
Mest upprörd är han över lastbilschaufförernas framfart.
När två lastbilar får möte på Vallsbergsvägen, ser sig vissa chaufförer nödgade att köra på gång- och cykelvägen.
-- Lastbilschaufförer kör rent allmänt som busar och håller varken avstånd eller hastighet, anser Bo Nordström.
Han exemplifierar med en incident han nyligen var med om. Efter rondellen vid gamla E4 började Bo Nordström blinka för att uppmärksamma bakomvarande lastbil om att han tänkte svänga. Han bedömde att han definitivt hade tillräckligt bra avstånd för kunna backa in på sin tomt. Men i stället för att bromsa in, hävde sig lastbilschauffören bakom på sin tuta.
Chauffören motiverade sig med att det var svårt att hantera en lastbil med åtta tons last. Bo Nordström anser att det just därför hade varit en god idé att sänka farten redan vid rondellen.
Vid ett annat tillfälle stod han och klippte slänten när han plötsligt slogs till marken av en backspegel i ändan.
-- En yngre bilförare körde om ett äldre par som höll farten, vilket fick dem att hålla för mycket åt sidan. Härute är folk ganska säkra på att det inte finns någon polisbevakning, och det bidrar till fartsyndandet, säger Bo Nordström.
På Vallsbergsvägen finns många barnfamiljer och en skola. Bo Nordström har i ett par års tid stångats med Mjölby kommun, Vägverket och länsstyrelsen för att få trafiksäkerhetshöjande åtgärder utförda vid Vallsbergsvägen. Dock utan framgång.
-- När kommunen och Vägverket var ute, höll Vägverkets representant med om att det här är en fullständigt livsfarlig vägsträcka, ändå gav både de och kommunen avslag, säger Bo Nordström.
Han hänvisar till Riksvägen genom centrala Mantorp, där skyltar som smalnar av vägen satts upp.
-- Vi kan bara konstatera att ett liv i Mantorp är mer värt än ett liv i Väderstad. Detta trots att kommunal skatt i båda fallen betalas till Mjölby kommun, säger Bo Nordström.
Lennart Öberg är trafikingenjör på tekniska kontoret i Mjölby kommun. Han tycker inte att förhållandena i Mantorp är jämförbara med dem i Väderstad:
-- Gamla E4 genom Mantorp var en bred genomfart som inbjöd till höga hastigheter. Vallsbergsvägen är bara sex meter bred och går inte att smalna av mer, anser Lennart Öberg.
För ett par år sedan begärde de boende på Vallsbergsvägen att det skulle bli 30-kilometers hastighetsgräns längs hela gatan, och inte bara vid skolan. De fick dock nej hela vägen upp till Vägverkets högsta instans i Borlänge.
-- Man ska akta sig för 30-gränser. Om de missbrukas tappar bilisterna respekten för dem, så att de förlorar sin verkan, säger Lennart Öberg.
Eftersom Vallsbergsvägen är allmän väg är det ytterst upp till Vägverket att besluta om trafiksäkerhetshöjande åtgärder.
Trafikingenjör Mats Rydell på Vägverket Region Sydöst tycker att Vägverket och kommunen satsat en hel del medel på åtgärder vid Vallsbergsvägen:
-- När E4 vid Väderstad blev färdig gav det en annan trafikbild. Men jag tycker inte att vi suttit med armarna i kors. Gång- och cykelväg har anlagts vid Vallsbergsvägen, och 30-kilometersgräns införts vid skolan.
-- Den trafiksäkerhetsstandard vi har i dag för oskyddade trafikanter längs Vallsbergsvägen är på en nivå som vi i många fall eftersträvar som målstandard i liknande samhällen, det vill säga separeringen av oskyddade trafikanter och motorfordon. I många samhällen saknas helt gång/cykelbanor utmed den allmänna vägen.
Finns det möjlighet att dirigera om lastbilstrafiken?
-- Den hårda vägen är genom förbud, vilket länsstyrelsen i så fall utfärdar. Nackdelen är att om vissa fordonstyper förbjuds, är vägen inte längre av statligt intresse. En allmän väg ska i möjligaste mån vara öppen för alla trafikantgrupper, från gående upp till lastbilar med släp, säger Mats Rydell.
Han nämner skyltning som en mer positiv möjlighet. Det skulle innebära att man medelst lastbilssymboler och pilar försökte dirigera om den tunga trafiken.
En del av lastbilstrafiken går till Väderstad-Verken, och företaget har tidigare föreslagit kommunen att styra om trafiken i en öst-västlig riktning.
-- Det förslaget föll inte i god jord hos Vägverket, de tyckte att det var bättre att skylta om trafiken med hänvisningar, säger Crister Stark, vd på Väderstad-Verken.
Personligen tror han inte att en skyltning som inte är tvingande skulle leda någonstans, eftersom även nya chaufförer snabbt skulle bli varse att Vallsbergsvägen är närmaste vägen.
Bo Nordström menar att det bara är en mycket liten del av lastbilstrafiken som går till Väderstad-Verken. Han förklarar ökningen av den tunga trafiken med att Vallsbergsvägen används som en genväg för lastbilschaufförer på väg till omlastningscentralen i Örebro.
-- Chaufförerna kör mot Vadstena och tar sedan till höger på riksväg 50, säger Bo Nordström.
Han understryker att det han i första hand efterlyser är fartdämpande refuger som omöjliggör omkörningar.
-- Det behövs ett allmänt hållet korståg mot vansinnet på våra vägar, säger Bo Nordström.