Utbildningsnämnden fattade i juni 2021 beslut om att alla grundskolorna i Mjölby kommun ska bestå av sammanhållna stadier. Det betyder att de elever som går i mellanstadiet ska gå tillsammans. Idag är årskurs 6 placerade på högstadieskolor i kommunen.
För klass 5 på Väderstad skola betyder det en flytt till Trojenborgsskolan i Skänninge i höst.
– I sexan går man inte i högstadiet. Det är konstigt att vi som går i årskurs sex ska gå på högstadiet, säger Oscar Johansson.
Han och klasskompisarna har skrivit ihop en text där de förklarar varför de anser att de borde få kvar på Väderstad skola även nästa läsår.
– Det finns mycket att göra här och vi har är en större skolgård. Vi kommer få vänta längre på bussen och då kommer man hem sent från skolan. Våra lärare har känt oss länge, vilket gör att vi kan få säkrare betyg, menar Jaydon Svahn.
– Det är konstigt att vi byter skola samma år som vi ska få betyg, fyller Oscar i.
I Oscars och Jaydons klass är de tolv elever. Det är något som eleven Stina Sturesson tycker är en fördel för inlärningen.
– Det blir mindre stressigt när vi inte är så många i klassen. Jag tycker om att vi är få. Det finns inte någon mobbning för här tar lärarna tag i problemen direkt.
I samband med en ny läroplan för grundskolan i mitten av 90-talet försvann begreppen låg-, mellan- och högstadium. I många kommuner infördes ett system med skolor från förskoleklass till årskurs fem och skolor med elever i årskurserna 6-9. Från höstterminen 2018 infördes stadieindelningen på nytt. Det är cirka tio år sedan årskurs 6 i Väderstad började bussas till Skänninge.
Karin Sturesson är en av vårdnadshavarna som engagerat sig i frågan. En namninsamling har dragits igång och en skrivelse ska lämnas in till barn- och utbildningsnämndens möte i december.
– Vi önskar att eleverna ska få gå kvar redan från i höst. Vi vet att det är på gång med sammanhållna stadier, men vi vill att det gäller våra barn som går på Väderstad skola nu. Den här lösningen har funnits i mer än 10 år och det blev ingen bra lösning.
I årskurs 6 tillkommer moderna språk och hemkunskap. Det går att lösa menar Karin.
– På Väderstad skola finns en behörig lärare i hemkunskap och det finns möjlighet att vara i köket på fritids. Det är 2024, en lärare i språk skulle kunna åka till Väderstad. Man behöver inte bygga om eller bygga ut, så det skulle inte innebära några kostnader. Argumenten mot att låta eleverna gå kvar är svaga.
När vi träffar utbildningschef Christer Lordh är han rak i sitt svar:
– Det kommer inte gå att lösa till i höst. Det kommer inte ske några förändringar i den organisationen som finns inför kommande läsår. Den informationen har även getts till skolorna i Skänningeområdet. Det finns information och rykten som säger att det blir förändringar inför hösten, men så är det inte. Det handlar om att vi behöver organisera om en hel verksamhet, med lokaler och personal.
Utbildningsnämnden beställde i februari i år en förstudie gällande Skänninge skolors framtida organisation, där utgångspunkten är att Skänninge ska ha en F-6-skola och en högstadieskola.
Förstudien föreslår att Lindbladsskolan byggs om till en 7-9-skola, att Trojenborgsskolan byggs om till en F-6-skola och att Bjälbotullskolan avvecklas som grundskola. De totala kostnaderna för den förändrade stadieindelningen, inklusive nödvändiga ombyggnationer och effektiviseringar av lokalerna, kommer landa på cirka 270 miljoner kronor.
– Det gäller att vi har en långsiktighet i frågan. Det handlar såklart inte om att det ligger 10 år framåt, utan det handlar om att hantera elevströmmarna de närmaste åren som ligger framför.
Det är tre år sedan beslutet om sammanhållna stadier togs. Varför tar det så lång tid att genomföra?
– Alla förändringar tar tid när man ska göra organisatoriska förändringar och där byggnationer är inblandade. Vi skulle kunna tänka oss att årskurs 6 går kvar i Väderstad, men då får vi utmaningar med kompetens. Kompetensen finns samordnad på Trojenborgsskolan. För att möta kompetensbehovet skulle vi behöva bussa ut lärare till Väderstad. Här måste vi göra en bedömning hur vi använder våra resurser på smartast sätt. Vi har landat i att vi i dagsläget inte kan avdela resurser till att köra ut lärare, för då måste vi anställa fler.
Christer Lordh förklarar att eleverna i årskurs 6 har moderna språk vid två tillfällen i veckan.
– Eleverna kan välja mellan tyska, franska och spanska. Har man då bara en elev i ett av språken kan det bli svårt att uppnå kunskapsmålen. Därför har vi valt att lägga moderna språk på en central ort för att få ett bredare underlag. Oftast läggs språklektionerna i samband med hemkunskap.
När omorganisationen är klar behöver ni den kompetensen på Väderstad skola. Hur löser ni det då?
– Det kan jag inte svara på idag. Det blir en koordinering av resurser. Det kan vara kompletteringar av personal och ibland fortbildning.
Skänninge är en större ort, men att det är coolare att börja högstadiet på Trojenborgsskolan tycker inte eleverna.
– Kanske lite, men jag föredrar att stanna. I Skänninge blir vi yngst på skolan, här är vi äldst. Och det är först i årskurs sju man börjar högstadiet, säger Oscar.
– Nej, jag tycker inte det är så coolt. Väderstad är ett litet samhälle och det är mysigare här, säger Jaydon.