Det har tagit några år, men nu finns Väderstads utveckling under 1900-talet beskriven i en bok som just utkommit.
Väderstad är ett ungt samhälle som från 1910 började växa vid järnvägen Mjölby-Hästholmen.
Smalspåret Skänninge-Bränninge , främst avsett för transport av sockerbetor, sträcktes till Väderstad 1920.
Järnvägarna är nerlagda men kommunikationerna fortfarande goda.
Gamla "riksettan" genom samhället blev E4 och med tiden en motorväg som stryker strax utanför tätorten.
Ingen har tidigare givit sig på att sammanställa Väderstads 1900-talshistoria.
Det hela började med några korta texter som skrevs inför sekelskiftet på temat "mitt 1900-tal". Där kom Lennart Kall, återflyttad Väderstadsbo sedan 1997, in i bilden.
Efter kontakt med Väderstad hembygdsförening kom bokprojektet igång.
Lennart Kall har bläddrat i 100-tals tidningar, samlat klipp, rotat i arkiv och intervjuat.
-- Jag har träffat många äldre och särskilt gamla kvinnor har kunnat berätta med väldigt klart minne, säger Lennart.
AnneMarie Richardson skrev en ansökan till Gustav VI Adolfs fond för svensk kultur som bidrog med tryckpengar liksom Väderstad-Verken.
AnnMarie har också renskrivit en hel del av närmare 200 sidor i kapitel 1.
Pelle Moberg blev Väderstadbo på heltid 1992. För tre år sedan började han redigera det som slutligen blev 344 sidor bok.
Han har också skannat alla de 150 bilder som Lennart Kall lånat ihop.
-- Jag kunde inget om boklayout och sidbrytning men jag fick lära mig, säger Pelle.
Ambitionen har varit att få med allt om Väderstad under 1900-talet.
-- Något måste det väl vara, men hittills har vi inte hört någon som klagat på att vi missat något, säger Lennart Kall.